به گزارش اکونا پرس،

طی یک ماه گذشته و در آخرین ماه از تابستان سال 97 شاخص کل بورس با رشد 17.25 درصدی همراه شد به طوریکه از محدوده 136 هزار و 910 واحدی در ابتدای ماه با ورود به کانال 160 هزار واحدی روندی صعودی را به ثبت رساند.

شاخص بازار سرمایه که امسال روندی ویژه و صعودی به خود گرفته است و روزهایی را پشت سر گذاشته که در نوع خود رکورد نیز محسوب می گردد، در آخرین ماه از تابستان سال جاری نیز به این روند ادامه داد و اغلب سهام و صنایع فعال در بازار سرمایه نیز با این روند صعودی شاخص همراه شده اند.

بر اساس اطلاعات موجود، در بین سهامی که در بازار بورس و فرابورس مورد معامله قرار دارند طی شهریور ماه نماد معاملاتی "سلار" که مربوط به شرکت سیمان لارستان می باشد با ثبت 447.54 درصد رشد در صدر جدول بیشترین بازدهی مثبت در یک ماه اخیر قرار گرفت.این سهم بازار پایه ای در ابتدای شهریور ماه در محدوده قیمتی 158 تومان قرار داشت که بعد طی روندی صعودی در تاریخ 31 شهریور سال 97 به 869 تومان رسید. البته این روند برای چند روز ابتدایی مهر ماه نیز ادامه پیدا کرده است.

در رتبه های دوم و سوم جدول بیشترین بازدهی مثبت شرکتها طی یک ماه گذشته به ترتیب نماد معاملاتی "ثزاگرس" و "ساذری" مربوط به شرکتهای سرمایه گذاری توسعه و عمران زاگرس و آذریت قرار گرفتنند. این دو نماد معاملاتی در مدت زمان مذکور رشد 360.04 درصد و 242.91 درصدی را به ثبت رسانده اند و در اغلب روزهای کاری شهریور ماه با سبز پوشی جیب سهامداران خود را پر سود کردند. در جایگاه چهارم این جدول نیز نماد معاملاتی "کهرام" قرار دارد که 203.89 درصد رشد داشته است.

در بررسی های اکوناپرس مشخص شد که با وجود مثبت بودن جو بازار در هفته های گذشته نماد های" فسدید" ، "اوان "و "های وب "با ثبت بازدهی منفی 20.75 درصدی، 15.14 درصد و 10.20 درصدی از این رشد جا ماندند و با کاهش قیمت همراه شدند. اما خوشبختانه به طور کل تعداد سهامی که با روند منفی و کاهش قیمت همراه بودند تعدادشان محدود بوده است و حتی میزان زیانی که برای سرمایه گذاران این سهام ثبت شده، نیز در محدوده بین 0 تا 5 درصد منفی بوده است.

در بین صنایع بورسی و فرابورسی نیز در یک ماه گذشته روند اغلب صنایع با رشد همراه بود و صنعت هتل و رستوران، پیمانکاری صنعتی و استخراج زغال سنگ با کسب بازدهی مثبت 97 درصد، 87 درصد و 80 درصدی بیشترین رشد قیمت را نصیب خود کردند و در جایگاه یک تا سه جدول بیشترین بازدهی مثبت صنایع در شهریور ماه سال 97 قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش ، صنایع در یک ماه گذشته نیز همچون تمامی روزهای تابستانی با بازدهی مثبت همراه بودند و صنعتی بازدهی منفی و کاهش قیمت را ثبت نکرده است به این ترتیب که کمترین بازدهی مثبت در این بین برای صنعت محصولات چرمی با 0.47 درصد رشد ثبت شده است.