به گزارش اکونا پرس،

در گزارش پیش رو سعی شده است تا بررسی و مقایسه کلی بین صندوق های سرمایه گذاری در سهام از ابتدای سال تا کنون و در بازه های زمانی مختلف داشته باشیم.

بر این اساس و طی یک ماه گذشته که شاخص کل بورس بیش از 20 درصد رشد داشته است صندوق های سرمایه گذاری در سهام نیز سودآوری قابل توجهی را رقم زدند و تقریبا تمامی آنها بازدهی مثبت و بیشتر از بازدهی بازار را به ثبت رساندند. بیشترین بازدهی مثبت در بین صندوق ها به صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک مسکن با کسب بازدهی 55.55 درصد می باشد و در رتبه دوم این جدول نیز مشترک دماسنج با 53.25 درصد بازدهی ، صندوق های سرمایه گذاری مشترک بانک اقتصاد نوین با 53.25 درصد و ذوب آهن نوویرا با 51.01 درصد در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

 نکته مهمی که در رابطه با این صندوق ها می توان عنوان کرد آن است که اغلب دارایی نقد نگهداری شده توسطشان نزدیک به صفر بوده و یا درصدهای کمی را به خود اختصاص داده و بخش زیادی از سرمایه خود را در بازار سهام سرمایه گذاری کرده اند.

در این بین اما دو صندوق سرمایه گذاری مشترک کارگزاری بانک صادرات و مشترک رضوی تنها صندوق هایی بودند که بازدهی منفی به دست آوردند اما رقم این بازدهی ها نیز اندک و نزدیک به صفر  می باشد.

در بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در سهام طی سه ماه گذشته نیز شرایط مشابه یک ماهه اخیر بود و اکثر صندوقها با رشد همراه بودند. صندوق سرمایه گذاری مشترک نوید انصار با کسب 94.46 درصد بازدهی مثبت طی سه ماه اخیر بیشترین درصد بازدهی را از آن خود کرد و در رتبه نخست این جدول قرار گرفت.

در جایگاه های بعدی نیز صندوق ارزش کاوان آینده با 89.06 درصد و یکم اکسیر فارابی با 86.31 درصد بازدهی مثبت قرار گرفتند. دو صندوق پردیس و صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مپنا تنها صندوق هایی بودند که بازدهی منفی داشتند و اکثر دارایی های خود را نیز به صورت نقد نگهداری میکردند.

همچنین طی 6 ماه گذشته و از ابتدای سال جاری نیز صندوق مشترک دماسنج که نامش در بین صندوق های پر بازده در ماه های اخیر نیز ذکر شد بیشترین بازدهی مثبت را داشته و با کسب 154 درصد رشد در جایگاه نخست قرار گرفته است. صندوق یکم اکسیر فارابی نیز 126 درصد و مشترک کاریزما نیز 121 درصد بازدهی مثبت ثبت کرده است و از روند صعودی بازار سرمایه چند قدم جلوتر عمل کرده اند.

اما در این بین صندوق پردیس با کسب بازدهی منفی 11.06 درصد در صدر جدول بیشترین بازدهی منفی قرار گرفته است و نتوانسته از شرایط صعودی بورس استفاده لازم را ببرد . در کل 4 ب همراه این صندوق سه صندوق دیگر نیز بازدهی منفی داشتند و دیگر صندوق ها همه از بازدهی مثبت برخوردار شدند. امیداوریم این روند صعودی و پر سود برای بازار سرمایه طی 6 ماه دوم سال جاری نیز ادامه داشته باشد تا سرمایه گذاران بتوانند از این شرایط استفاده کرده و در شرایط بد اقتصادی کشور حفظ سرمایه کرده باشند.