به گزارش اکونا پرس،

در شرکت های پتروشیمی،شرکت های اوره ساز ۱۰تا۱۲% از هزینه هارا گاز خوراک ولی در متانول ها بین ۲۰تا۲۵%  از هزینه ها را گاز خوراک تشکیل می دهد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: از آنجاکه شرکت های پتروشیمی مزیت مطلق کشور محسوب می شوند،شفافیت در امور عملیاتی آن ها،باعث استقبال هرچه بیشتر تحلیل گران می باشد و این شفافیت باعث شکوفایی این صنعت و حذف رانت دلالان خواهد شد.

مصطفی صفاری در ادامه افزود: هنگامی که نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی آزاد شود، نرخ فروششان نیز با ارز بازار ثانویه محاسبه خواهد شد و شرکت هایی که حاشیه سود بالاتری دارند ازین آزادسازی نرخ و شفافیت قیمت،بیشتر منتفع خواهند شد.

وی تاکید کرد: اوره سازان در حال حاضر اوره داخلی را با نصف قیمت فروش صادراتی خود می فروشند، اگر بازار به سمت شفافیت حرکت کند، این نرخ اوره داخلی نیز به نرخ صادراتی نزدیک خواهد شد و باعث سودآوری این شرکت ها خواهد شد.

صفاری خاطر نشان کرد: این افزایش نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی ،برای شرکت هایی که خوراک مایع دارند با چالش بیشتری همراه خواهد بود.

وی در خاتمه بیان داشت: در آذر ماه بعداز گزارش های ۹ ماهه،این شفاف سازی قیمت ها در تمام صنایع از جمله پتروشیمی،فلزات و پالایشی ها دارای اثرات مثبت بوده و باعث ادامه رشد بازار سرمایه خواهد بود.