فضای اقتصاد کشور و نوسانات نرخ ارز شرایط را به گونه ای کرده که نوسانات قیمتی شدیدی در بازار و در انواع محصولات دیده می شود، این موضوع باعث شده که ما شاهد تشکیل بازار سیاه در تولیدات کشور از جمله تایر باشیم. بازار سیاهی که قیمت های زیادی را اعلام می دارد و سودی که به جیب تولید کنندگان نمی رود. به همین دلیل و اتفاقی که در بازار تایر کشور افتاد تعرفه واردات کاهش یافت تا از این طرق قیمت ها به تعادل برسد. سخنگوی انجمن تایرسازان در این خصوص با اکوناپرس صحبت می کند.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایرسازان در خصوص وضعیت فعلی صنعت و شرکت های فعال در آن به اکوناپرس گفت: صنعت تایر در شرایط سختی به سر می برد این صنعت در تلاش است تا بتواند تولیدات خود را توسعه دهد و در امر فروش نیز نسبت به سال های گذشته با کمبود رو به رو نشود. این صنعت با هیجان های قیمتی زیادی در بازار رو به رو شده که باید سر و سامان بگیرد.

وی ادامه داد: صنعت تایر در نوع خود نیز از نوسانات نرخ ارز تاثیر پذیرفت و ما شاهد افزایش قیمت ها بودیم که این موضوع منجر شد تا مسئولین برای یکسان سازی قیمت ها و کاهش آن تعرفه واردات را کاهش دادند تا یک نوع محصول در نوع باری به وسیله واردات بتواند افزایش قیمت های خود را کنترل نماید و با کمک گرفتن از واردات و رفع نیاز بازار قیمت ها کاهش یابد.

وی افزود: البته این موضوع در کوتاه مدت می تواند مفید و کارساز باشد و منجر به کاهش قیمت ها شود اما قطعا در بلند مدت می تواند تبعات بدی برای صنعت را به همراه داشته باشد. اگر در طولانی مدت شاهد این موضوع باشیم، تولید و حمایت از تولید داخل به حاشیه می رود و شرکت های تولیدی نمی توانند توسعه و پیشرفت داشته باشند.

تنها در ادامه عنوان کرد: صنعت در سال جاری توانست تولیدات خود را ادامه دهد اما برای ادامه مسیر نیاز به اصلاحاتی است که باید انجام شود. این صنعت باید استراتژی های لازم به جهت تحریم ها را در نظر بگیرد، از جمله آن ها تسهیلات ارزی این صنعت است که دولت باید راه حلی را طراحی نماید.

سخنگوی انجمن تایر تصریح کرد: فضای اقتصادی کشور متاسفانه به گونه ای است که بازار سیاه در کشور رونق و سود بیشتری دارد این موضوع شرکت های سازنده تایر را نیز به حاشیه می برد و منجر می شود تا آن ها نتوانند طرح های توسعه خود را اجرایی نمایند. امیدواریم هر چه سریعتر اقتصاد کشور در سطح کلان بهبود یابد.