در چند روز اخیر شاخص بورس افت قابل توجهی را تجربه کرد و همانگونه که شاهد بودیم لایحه cft از fatf در مجلس به تصویب رسید،ولی مراحل نهایی آن به انجام نرسیده و در شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفته است.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: به نظر میرسد این ریزش اخیر بازار سرمایه بطور مشخص به علت حواشی مربوط به fatf نبوده و دلایل دیگری داشته باشد،یکی از آن ها میتواند رشد دوبرابری شاخص کل باشد، که این ریزش اخیر در بازار سرمایه به عنوان اصلاح شاخص بازار تلقی میشود.

جعفری لاریجانی در ادامه افزود:یکی از دلایل این ریزش،رشد قابل توجه چند ماه اخیر شاخص بازار سرمایه بوده است و دلیل دوم نیز،وجود تلاطم در بازارهای موازی سرمایه گذاری همانند بازار دلار باعث شد نقدینگی آزاد شده ازین بازارها،بدون مطالعه و علم مربوط به مسائل بورس،وارد بازار سرمایه شوند و چون انتظارات سرمایه گذاران را برآورده نکرد این حجم از نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد

وی اضافه کرد: علت دیگر خود سیستم بازار بورس می باشد که دامنه نوسان ۵% برای بازار زیاد بوده که خود به تنهایی میتواند در یک هفته ۲۵% بازدهی را ایجاد کند،که مجموعه ای ازین عوامل میتواند باعث این ریزش شوند.

جعفری لاریجانی گفت:باتوجه به جو روانی ناشی از تحریم های آبان ماه، پیش بینی می شود سرمایه گذاران اندکی سرمایه خود را از بازار خارج کنند.

وی به اکوناپرس گفت: موضوع مهمی که در شرایط حال حاضر بازار سرمایه مورد توجه است منطقی بودن قیمت سهام فعال در بورس است، ارزش بازار در حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده و در حال حاضر این عدد زیر ۱۰۵ میلیون دلار می باشد که نشان میدهد بازار سرمایه هنوز پتانسیل رشد دارد و سهام بنیادی در زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته و حتما به ارزش ذاتی خود نزدیک خواهند شد و سهامداران متوجه اشتباه خود ازینکه سهام خود را در صف فروش فروخته اند خواهند شد و یکی از دلایل ریزش اخیر نیز همین رفتار هیجانی سهام داران می باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: البته شرکت های صادرات محور و حتی بانک ها درگزارشات ۶ماهه خود به شدت مثبت ظاهر خواهند شد و برخی شرکت ها خصوصا شرکت های پتروشیمی در شهریور ماه نرخ های فروش خود را با ارقام بالایی نسبت به گذشته اعلام کرده اند و همین باعث رشد بی سابقه قیمت سهام در مهر ماه شد و برای پیش بینی آینده باید منتظر بود گزارشات مهرماه شرکت ها منتشر شود.

وی در خاتمه افزود: به طور کل باتوجه به برآورد های انجام شده به نظر میرسد گزارشات مهر ماه شرکت ها از شهریور ماه خیلی بهتر باشد و درنتیجه در آبان ماه نیز ما شاهد رشد قیمت سهام خواهیم بود.