به گزارش اکونا پرس،

شاپور محمدی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در پاسخ به اینکه 3 منبع موثق معتقدند مشکل اصلی اختلال تکراری در سامانه معاملات ناشی از  عدم انعقاد قرارداد پشتیبانی با شرکت فرانسوی است، گفت: از ابتدا هم این شرکت قرارداد پشتیبانی نداشت و سال 88 نیز این قرارداد نبود.

 

وی ادامه داد: همکاران شرکت مدیریت فناوری سعی کرده اند همیشه اشکالات این نرم افزار را برطرف کنند تا در مدار بوده و به فعالیت ادامه دهد. در کشورهای دیگر هم ممکن است کمتر از ایران اشکالات مشابه در سامانه معاملات پیش بیاید اما سازمان بورس برای شرکت مدیریت فناوری تکلیفی تعیین کرده که بتواند به سرعت اشکالات این سامانه را برطرف کند.

 

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه از مشکلات سامانه معاملات و شرکت مدیریت فناوری بورس ، سهام حداکثری سازمان بورس و عدم ارایه گزارش ها به دیگر ارکان بازار سرمایه و محدود شدن به سازمان بورس به بورس پرس گفت: مشکلات فنی به سهامداری ارتباط ندارد.

 

محمدی افزود: تمام توان فنی شرکت مدیریت فناوری را جزو مواردی می دانیم که کمک به راهبری سامانه معاملات کرده است. شرکت مدیریت فناوری بهره بردار است و با توسعه دهنده تفاوت دارد و اکنون درحال تجهیز گروهی است تا بتوانند سامانه را توسعه دهد. از این جهت سامانه ملی معاملات را هم در دستور کار گذاشته ایم.

 

وی در خصوص اینکه آیا سازمان برنامه ای برای واگذاری سهام خود در شرکت مدیریت فناوری بورس به ارکان دارد تا در این صورت در نقش ناظر ظاهر شود؟ پاسخ داد: از نظر ما مهمترین اولویت، طراحی سامانه ملی و توسعه است.

 

دفاع از توقف نماد به دلیل نوسان 20 درصدی

 

دبیر شورای عالی بورس درباره توقف نمادها به دلیل نوسان 20 درصدی نیز گفت: میزان 20 درصد متقارن است یعنی درصورت نوسان بیشتر و کمتر از 20 درصد عمل می کند. بنابراین از نظر اصول علمی و منطقی بازار سرمایه، تغییر در این عدد قابل دست بردن نیست.

 

محمدی ادامه داد: اگر جایی نوسان 20 درصد را برداریم مفهوم این است که با نوسان 20 درصدی مدیر نباید توضیح دهد. به عبارتی خلاف شفافیت بازار سرمایه است. در واقع در زمان نوسان 20 درصدی باید توقف نماد باشد تا مدیر توضیح دهد چراکه در آینده ممکن است شرکت هایی داشته باشیم که خارج از روند بازار رشد کنند در آن زمان آیا سهامدار از مدیر توضیح نمی خواهد؟ پس این توقف نماد برای این است که سهامداران و سرمایه گذاران توضیحات لازم را در چارچوب موجود دنبال کنند.