شرکت های بیمه ای دارای دارایی های ارزی هستند، به همین دلیل معامله گران بازار سرمایه بر این تصور بودند که به دلیل بالا رفتن نرخ ارز این شرکت ها می توانند با سود حاصل از تسعیر ارز رو به رو شوند. اما این موضوع اشتباه بود و شرکت های بیمه ای علی رغم اینکه دارایی ارزی دارند در صورت های مالی خود این سود را به صورت تاثیر بر روی الی پی اس شرکت نشان ندادند و در نتیجه اعلام کردند سود ناشی از تسعیر ارز قابل تقسیم بین سهامداران نیست.

رسول تاجدار مدیر عامل شرکت بیمه البرز در این خصوصبه اکوناپرس  گفت: تسعیر ارز سود و زیان ریالی نیست که بتوان آن را بین سهامداران تقسیم کرد، سود حاصل از تسعیر ارز در سر فصل سایر درآمدها و هزینه های بیمه ای این موضوع دیده شده و بنابراین نمی توان گفت تسعیر ارز در صورت های مالی لحاظ نشده است. ما بابت این موضوع به دستور سازمان بورس یک بیانیه صادر کردیم و بیان شد که وضعیت درآمدها و بدهی های ارزی شرکت به چه صورت است.

وی ادامه داد: درآمدهای ارزی شرکت بدون بدهی های ارزی به وجود نیامده که بتواند برای شرکت سود حاصل از تسعیر ارز به وجود آورد، دارایی های ارزی شرکت پشتوانه بدهی های ارزی بوده و قابل تقسیم بین سهامداران نیست.

وی افزود: سرفصل خالص سایر درآمدها و هزینه های بیمه ای شرکت 70 میلیارد تومان مثبت است اما این مبلغ برای عملیات بیمه گری صرف می شود. درست است که دارایی های ارزی شرکت با رشد رو به رو شده اما هزینه خسارت هم بالا رفته است و این موضوع نباید از نظر ها دور بماند.

تاجدار عنوان کرد: ذخیره خسارت پرداختی در یادداشت 21 صورت های مالی نشان داده شده که ذخیره خسارت معوق و ریسک منقضی نشده  در تاریخ 31 شهریور ماه سال 97 به اندازه 715 میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم در حدود 470 میلیارد تومان بوده است. این به معنای رشد 257 میلیارد تومانی خسارت طی یک سال است.

وی تصریح کرد:سود حاصل از تسعیر ارز به هیچ عنوان قابل پرداخت نبوده و این سود پشتوانه شرکت و سهامداران بوده تا در شرکت باقی بماند و سودی باشد برای سهامداران بلند مدت شرکت نه سهامدارانی که فقط به دنبال gain گرفتن هستند.

مدیر عامل بیمه البرز گفت: بنابراین این یک تصور اشتباه است که سهامداران سود منتظر سود ناشی از تسعیر ارز برای تقسیم باشند. این سود به هیچ عنوان قابل تقسیم نیست و پشتوانه شرکت باقی خواهد ماند. چرا که اگر این سود تقسیم شود ریسک شرکت بالا می رود و بیمه البرز وظیفه دیگری غیر از سود از محل تسعیر ارز دارد.