تجربه ثابت کرده که نتیجه یک رخ داد منفی سیاسی در بازار سرمایه بطور عکس عمل خواهد کرد.همانند روزی که ترامپ از برجام خارج شد، رشد قوی بازار سرمایه از چند روز بعداز آن تاریخ آغاز شد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب ، در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: تحریم های ۱۳ آبان نیز خود میتواند دلیلی برای روند صعودی بازار سرمایه باشد،اگرچه بطور حتم اثرات منفی را بر بدنه اقتصاد داخلی کشور وارد خواهد کرد، از یک منظر نیز اگر این تحریم ها بطور جد اعمال شوند و میزان صادرات نفت کشور کاهش یابد، در نتیجه ارز کمتری وارد کشور شده و قیمت ارز افزایش خواهد یافت و این نیز خود پالس مثبتی برای رشد بازار سرمایه خواهد بود.

نوید اختری زاده عنوان داشت: اگر از منظر تکنیکال نیز بررسی کنیم،بعداز اینکه بازار به عدد ۱۹۷ هزار واحد رسید،وارد فاز اصلاحی خود شد ودر این زمان حجم معاملات کاهش قابل توجهی را تجربه کرد،چرا که در زمان رشد در برخی از روز ها،حجم معاملات به ۳هزار میلیارد تومان نیز رسید.ولی در روزهای اخیر این عدد به هزار میلیارد تومان رسیده و این کاهش حجم معاملات نشان از تردید سهامداران نسبت به شرایط آتی بازار میباشد.

وی ادامه داد: از منظر علم تکنیکال بازار سرمایه در موج ۴قرار داشته و یک موج صعودی مناسب در آذر ماه برای بازار سرمایه رخ خواهد داد و این رشد در صنایع بنیاد محور فلزی،معدنی و پتروشیمی و پالایشی رخ خواهد داد البته از طرفی با رشد شاخص دلار و ریزش کامودیتی های فلزی در پی آن، صنایع فلزی از ریسک بالاتری نسبت به صنایع پترو پالایشی برخوردار خواهند بود، سایر گروه هایی که تولید کننده حامل های انرژی مثل برق هستند نیز در رشد آتی بازار سرمایه دخیل خواهند بود.

اختری زاده خاطر نشان کرد: البته در روزهای اخیر جو مناسبی در گروه خودرویی شکل گرفته که به علت عدم پشتیبانی مناسب بنیادی در این صنعت،این رشد ادامه دار نخواهد بود.

وی در خاتمه گفت: بطور کلی افق بازار سرمایه مثبت است و تنها عاملی که میتواند محرک واقعی مثبت اقتصادی برای کشور باشد، آغاز مذاکرات مثبت با جوامع خارجی و لغو یا کاهش تحریم ها میتواند باشد، که اگر این مورد رخ ندهد،افزایش نرخ دلار به واسطه افزایش تحریم ها میتواند محرک مثبتی برای بازار سرمایه باشد.