زغال سنگ از سوخت های شرکت ذوب آهن اصفهان است که انجمن و شرکت های تولید کننده زغال سنگ در تلاشند تا برای پوشش دادن، هزینه های خود قیمت ذغال فروشی به ذوب آهن را افزایش دهند، این موضوع با مخالفت مجموعه ذوب آهن رو به رو بوده و مذاکرات ادامه دارد، از طرفی با شرکت های تولید کننده زغال سنگ موفق شده اند تا صادرات خود را به اندازه 346 درصد رشد دهند، البته این موضوع در سال جاری از فروش به بازار داخل کم نکرده است.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ کشور در خصوص میزان صادرات زغال سنگ در سال جاری به اکوناپرس گفت: در سال جاری شرکت های تولید کننده زغال سنگ توانستند صادرات خود را به اندازه 346 درصد افزایش بدهند، این موضوع منجر شده تا خریداران زغال سنگ کشور به دنبال قراردادهای بلند مدت باشند.

وی ادامه داد: با توجه به کیفیت زغال سنگ کشور می توان نتیجه گرفت که این کیفیت مورد توجه کشورهای همسایه ایران قرار گرفته است. شرکت های تولید کننده زغال سنگ مازاد تولید خود را صرف صادرات کرده اند و این به معنای عدم فروش به بازار داخل نیست.

صمدی در مورد اینکه نرخ بازار داخل با صادراتی چه تفاوتی دارد؛ عنوان کرد: آنچه که باعث شده ما به صادرات روی آوریم قیمت کم زغال سنگ داخلی است که در حال حاضر در تلاش و مذاکره ایم که قیمت فروش ذغال به ذوب آهن را بیشتر کنیم البته این موضوع مانع از فروش ما به این شرکت نشده است.

وی گفت: مذاکرات در خصوص قیمت در داخل همچنان وجود دارد و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسد. ما هر ساله ذغال سنگ زیادی را به کشور وارد می کنیم که قیمت آن بسیار بالاتر از قیمت زغال سنگ داخلی است، دلیل این موضوع به کیفیت زغال سنگ داخل ربط می دهند که می توان با تشکیل پرتفویی از محصولات این مشکل را رفع کرد. 

این مقام مسئول تصریح کرد: پرتفویی از محصولات برای صادرات نیز می توان تشکیل داد، صادرات زغال سنگ با قیمت های بالاتر مورد استقبال بازارهای جهانی قرار گرفته و ما با وجود تحریم ها توانستیم صادرات خود را رشد دهیم. این رویه می تواند ادامه داشته باشد اما همان طور که گفته شد این موضوع مانع از آن نمی شود که ما فروش خود را به بازار داخل کاهش دهیم و صادرات زغال سنگ مازاد تولید شرکت ها بوده است. 

صمدی عنوان کرد: بر سر قیمت فروش اختلافاتی وجود دارد که مذاکرات ادامه دارد. این موضوع با ذوب آهن در جریان است.