به گزارش اکونا پرس،

علیرضا فیضی زاده در مراسم افتتاحیه طرح کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف گل افزود: در سال گذشته ۲۲ تن انواع موادمخدر توسط واحدهای انتظامی و عملیاتی استان کشف شد که نسبت به سال 95، 36 درصد رشد کشفیات داشتیم.

فیضی زاده باتاکید به اینکه ۱۷تن از کشفیات مواد پیش ساز بوده اند تصریح کرد: این نشان از تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی بوده که بسیار خطرناک است و علاوه بر فرد جامعه را نیز تحت تاثیر می‌گذارد.

وی، آموزش و پیشگیری را مهمترین اقدام درکاهش مصرف مواد مخدر دانست و اظهار کرد:در طرح شیوع شناسی که سال۹۰ اجرا شد میزان شیوع مصرف مواد مخدر استان 3.39 درصد بود ولی باهمت دستگاه های فرهنگی و مرتبط و آموزش مردم میزان شیوع مصرف موادمخدر استان در شیوع شناسی سال۹۵ به 2.5 رسید و استان از رتبه۴ مصرف کننده به رتبه ۲۲ کشوری رسید.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه باموادمخدر آذربایجان غربی با تاکید به اینکه ۱۴۵ مرکز دولتی وخصوصی ترک اعتیاد در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۲هزار معتاد در سطح استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد حدود ۲۳هزار نفر در چرخه درمان قرار دارند.

فیضی زاده با تاکید به اینکه موادمخدر صنعتی وبویژه گل شیوع بیشتری درجامعه ما دارد افزود: ۵۲درصد معتادان استان تریاک و ۲۶درصد مواد مخدر صنعتی مصرف می کنند.

وی ادامه داد: در سال۹۶ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فعالیتهای همچون برگزاری همایش‌های پیشگیری و آموزش از طریق سمن ها و سفیران پیشگیری از اعتیاد، انسداد مرزها، اجرای طرح ارتقای سلامت اجتماعی و آموزش 4 محیط خانواده، محلات، مراکز آموزشی و مدارس با آموزش ۶۸۰ هزار نفر از جمله اقدامات مهم این شورا بود.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: گل دومین ماده مخدر مصرفی در کشور است.

 سعید فریور در مراسم افتتاحیه طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل در ارومیه افزود: ماده گل دومین ماده بعد تریاک است که در جامعه مصرف می‌شود.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل با هدف ایجاد حساسیت بین مردم و مسولین برگزار می شود، تصریح کرد: این طرح به مدت ۳ روز از ۸ تا ۱۰ اردیبهشت در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد با ۲۵ پایگاه برگزار می‌شود.

فریور با اشاره به اینکه گل یک ماده اعتیاد آور و توهم زا و غیرقابل درمان است، اظهار کرد: با آموزش‌ها و پیشگیری‌های که با همکاری اعضای شورای پیشگیری ستاد مواد مخدر استان شده مصرف ماده گل در استان نسبت به سایر مواد مخدر سنتی و صنعتی کم ترشده است.

وی ادامه داد: در هر زمینه‌ای پیشگیری کمترین هزینه را داشته و راحت‌تر درمان می‌شود و از آنجایی که مصرف گل درمان ندارد چاره‌ای جز آگاهی بخشی و پیشگیری از مصرف سایر افراد جامعه نداریم.

فریور با تاکید بر اینکه ماده گل قابلیت کشت در گلخانه و آپارتمان را دارد اظهارکرد: از سه سال پیش تاکنون کاشت شاه دانه با آموزشها و بازرسی ها به صفر رسیده است.

وی در خصوص فعالیت‌های کمپ‌های اطلاع رسانی در طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل افزود: دراین طرح که همزمان در۱۳ استان کشور برگزار می‌شود و سعی شده باورهای غلط مردم که گل اعتیادآور نیست را از بین ببریم اطلاع رسانی در خصوص عوارض مصرف گل و پیشگیری از مصرف با پخش بروشورها ازجمله فعالیت‌های این پایگاه‌ها خواهد بود.