به گزارش اکونا پرس،

در این نشست – به میزبانی کانون موسیقی ارسباران - حسن گلپایگانی به عنوان میهمان ویژۀ ماه حضور پیدا می‌کند. ابتدا در بخش مبحث فنی و تئوریک با موضوع «یک آوازِ امروزی چگونه باید باشد؟» گلپایگانی در کنار علی شیرازی کارشناس‌مجری برنامه به هم‌اندیشی می‌پردازند. در ادامۀ برنامه نیز این ردیف‌دان، مدرس و پژوهشگر، آوازی را اجرا خواهد کرد.

حسن (قاسم) گلپایگانی متولد ۱۸آبان ۱۳۱۹ تهران، برادر اکبر گلپایگانی در خانواده‌ای هنرمند که مهد آواز بود چشم گشود و رشد کرد. پدر این خاندان، مرحوم حاج محمدحسین گلپایگانی از مرثیه‌سرایان بنام آن روزگار بود و در مقام نخستین استادِ فرزندش گنجینه ردیف آوازی را به او آموخت. حسن گلپایگانی خود را همچنین هنرآموخته در محضر استادان همچون اسماعیل مهرتاش، علی اکبر خان شهنازی، حاج آقا محمد ایرانی مجرد، حاج آقای جندقی، عندلیب و عبدالله حجازی (استادِ حسین قوامی در آواز) می‌داند که به منزل خاندان گلپایگانی رفت و آمد داشتند و حسن هر بار با تیزهوشی و مغتنم شمردن فرصت،‌ گوشه‌ای از دقایق و ظرایف آوازی را نزد این گروه فرا می‌گرفت. ضمن اینکه او به مدت هشت سال در کنار برادرش اکبر نزد استاد زنده‌یاد نورعلی برومند حضور یافت و از دانش و تجربه گران‌بهای آن موسیقیدان اثرگذار بهره‌ها برد.

از حسن گلپایگانی مجموعه‌ای در قالب روایتی از ردیف آوازی با عنوان «فرازو فرود در آسمان ردیف موسیقی آوازی ایران» در دسترس است که دربرگیرندۀ گوشه های آوازی به همراه ترکیبی از شناخت گوشه‌ها، شعرشناسی و طریقۀ به کارگیری درست حنجره، لحن و بیان مطلوب درارائه شعر آواز و همچنین بیان توأم با احساس است. این روایت از ردیف آوازی به همراه سنتورنوازی هانی گلپایگانی فرزند این ردیف‌دان در سال ۱۳۹۰ منتشر شد و برخی، اصل روایت را منتسب به برادر بزرگتر خاندان یعنی اکبر گلپایگانی می‌دانند. حسن گلپایگانی حالا بیش از پنج دهه است که به آموختن هنر آواز به هنرجویان مشغول است.

در نشست آیین آواز نیز یکی از هنرجویان کلاس آواز گلپایگانی به نام مهدی ستایش‌مهر از شهر دزفول به هنرنمایی می‌پردازد. ستایش‌مهر متولد ۱۳۷۶ چند سال قبل آموختن ردیف به روایت استاد محمود کریمی را نزد علیرضا جهانی‌فرد شروع کرد. وی سال گذشته با راه یافتن به نزد استاد اکبر گلپایگانی یک دوره ردیف دستگاه راست‌پنجگاه را نزد ایشان گذراند و سپس به حسن گلپایگانی معرفی شد که این دوره همچنان ادامه دارد.

فرهنگسرای ارسباران در خیابان جلفا (ارسباران) واقع در ضلع شمال غربی پل سیدخندان واقع شده و حضور تمامی علاقه‌مندان در سلسله نشست‌های آیین آواز، رایگان و آزاد خواهد بود.

ایسنا