به گزارش اکونا پرس،

کریم شافعی، امروزجمعه در جلسه جمع بندی و نتایج بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: استان‌هایی که با کم آبی شدید مواجه هستند باید در نوع مصرف، تصفیه آب و پسماند آن، طراحی سیستم به هم پیوسته از آب و پساب، الگوی کشت و انتقال آب را در نظر داشته باشند.

وی ادامه داد:  بخش زیادی از آب در مسیر انتقال آن نابود می‌شود و تقریبا از 100 لیتر آب بیش از 60 درصد آب به مزرعه نمی‌رسد.

شافعی با بیان اینکه باید طرح جامع مدیریت گرد و غبار در استان خراسان جنوبی تهیه شود، افزود: در حال حاضر گرد و غبار، 22 استان کشور را درگیر کرده است در حالی که در برخی مکان‌ها میزان بارندگی بالا و دارای چشمه هستند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس  سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه‌های محیط زیست و ... اعتباراتی برای این امر اختصاص یافته است.

شافعی با بیان اینکه 200 میلیون دلار برای آبخیزداری تصویب شد که  150 میلیون دلار برای آبخیزداری اختصاص یافته بود، اظهار کرد:‌ از 150 میلیون دلار اختصاص یافته، 50 میلیون برای برق خوزستان و 100 میلیون برای گرد و غبار است.

وی افزود: قانون توازن منطقه‌ای 10 تا 20 درصد آن را برای استان‌های با شرایط ویژه گرد و غبار اختصاص داد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: همچنین در مناطق حفاظت شده مربوط به گیاهان و جانوران الگوی ویژه‌ای طراحی شده است.

شافعی با بیان اینکه پیشنهاد سوم،  استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق است، تصریح کرد: در حوزه انرژی پاک و استفاده بهینه از خورشید، بیش از نیمی از سرزمین ما سرزمین خورشید است. بنابراین می‌توان به جای اینکه آب را جایگزین برق کنیم از خورشید استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این منطقه ظرفیت انرژی خورشید و باد را دارد و در سطح ملی باید بازنگری در خصوص نحوه استفاده از انرژی خورشیدی داشته باشیم.

شافعی افزود: بیرجند از شهرهای بسیار پاک کشور به ویژه در حوزه پسماند است که مردم خود پسماند را مدیریت می‌کنند و این امر جای تشکر دارد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: همچنین به عنوان پیشنهاد چهارم مجلس در بند "ن" قانون امسال یکهزار میلیارد تومان اختصاص داده است که با سازمان عمران در رابطه است که باید سه واحد پسماند در استان تاسیس کنیم و برنامه‌ای در کشور طراحی شده است.

شافعی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۹۷ یکهزار میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی پسماند در کشور در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: با مشخص شدن سهم خراسان‌جنوبی می‌توان با این اعتبار چند واحد صنعتی بزرگ ساماندهی پسماند زباله‌ها در استان راه اندازی کرد.

وی با اشاره به وجود گونه‌های جانوری زیاد در این استان، تصریح کرد: در صورت توجه نکردن به آب و غذای این گونه‌های جانوری، یا مهاجرت خواهند کرد و یا اینکه از گرسنگی و تشنگی از بین خواهند رفت، لذا راه اندازی چندین آبشار در مناطق مختلف استان ضروری است.

معاون امور مجلس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها به مردم اجحاف می‌کند، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها دیوار روستا را شاخص خود قرار داده است.