علی قاسم نژاد در گفتگو با اکوناپرس در خصوص وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: حجم معاملات بازار بورس در حال حاضر در کمینه خود طی 7 سال گذشته قرار دارد و این در حالی است که حجم معاملات انرژی و محرک بازار است و عددی که هم اکنون و طی چند ماه اخبر به خود دیده حدود ۱۱۰ میلیارد تکمان می باشد که با توجه به میزان رشد نقدینگی کشور طی ۷ سال گذشته در صورت تعدیل، نشان میدهد که در کف خود قرار دارد و 110 میلیارد تومان حجم معاملات در سال 97 با حجم معاملات سال 90 بسیار متفاوت است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود:این حجم بر مبنای معاملات خرد است و معاملات بلوکی و اوراق مشارکت را شامل نمی شود. اما حال اینکه چرا این کمینه ایجاد شده، خود معلول علتهاست. در تمامی کشورهای دنیا بازار بورس محلی پر ریسک بوده که به اتفاقات مهم واکنش فوری نشان می دهد و یا در بسیاری از موارد آنها را پیش بینی کرده و در اصطلاح اثرات آنرا پیش خور می کند، بازار سرمایه کشور مان نیز طی ماه های اخیر با ابهامات فراوانی روبرو بوده که ریسک و ابهام اصلی آن مسایل سیاسی و خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام را شامل می شود که همانطور که در روزهای گذشته مشاهده کردیم اثرات خروج آمریکا از برجام چندان اثر قابل توجهی نداشت و این به دلیل پیش بینی ماه های گذشته بورس از این اتفاقات می باشد، در کنار این مساله نوسانات نرخ دلار که بازارهای موازی بورس را فعال کرده نیز بی تاثیر نبوده است. از طرفی افزایش معاملات بازار مسکن و رشد نرخ سود سپرده های بانکی نیز مزید بر علت گشته و به فاز اصلاحی این بازار کمک کرده است. 

وی گفت: در سال گذشته بانک مرکزی نرخ سود سپرده بانکها را از 20 به 15 درصد کاهش داد و این موضوع تاثیر مثبت بر بورس داشت و منجر به افزایش نسبت قیمت بر درآمد سهام شرکتهای فعال در آن شد ولی در حال حاضر با بازگشت شرایط به قبل و افزایش نرخ سود سپرده بانکها از این پس شاهد بازپس گرفتن نسبت قیمت بر در آمد سهام در بازار بورس خواهد شد. همچنین پیمان ارزی 4200 تومانی برای دلار نیز بسیار بر روند بازار سرمایه موثر است چرا که به نظر می رسد اختلاف میان نرخ دلار 4200 تومانی اعلام شده از سوی دولت به عنوان دلار تک نرخی و نرخی این ارز با آن در بازار آزاد مورد معامله قرار می گیرد پایدار نبوده و احتمالا در آینده ای نه چندان دور یا شاهد رشد دلار 4200 تومانی به سمت نرخ های آزاد یا کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به سمت عددی نزدیک به 4200 تومان خواهیم بود که در مجموع، برآیند کلی این اتفاق به نفع بازار بورس خصوصا شرکتهای دلار محور که از محصولات متنوعی برخوردار هستند خواهد بود، البته به شرطی که این شرکتها کمترین ریسک را پس از اعمال مجدد تحریم ها علیه کشور متحمل شوند.  

قاسم نژاد تاکید کرد: در مجموع وضعیت کلی بازار بورس با توجه به کلیات آنچه مطرح شد نشان می دهد که بازار در ماه های آتی و در کوتاه مدت با روندی فرسایشی به اصلاح خود ادامه خواهد داد اما باید در نظر داشت با توجه به حجم کم معاملات و افت قیمت سهام شرکتهای فعال در بازار سرمایه نهایتا شاخص کل بورس تا محدوده 90 هزار واحدی افت داشته باشد و افت بیش از آن برای بورس خارج از انتظار باشد. 

وی افزود: نکته دیگری که در این بین وجود دارد آغاز فصل مجامع شرکتهاست . با توجه به تجربه سنوات گذشته همواره با نزدیک شدن به فصل مجامع شرکتها و در ماه های فروردین و اردیبهشت بازار بورس از روند مناسبی برخوردار بوده، اما طی دو سال گذشته خلاف این امر صورت گرفته و عوامل مذکور مانع از رشد قیمت سهام شرکتها گشته است و به نظر می رسد خود این مساله نیز مانع از ریزش بیش از این قیمت سهام در بورس شود. 

این کارشناس ارشد بازار بورس در خاتمه خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در سهام شرکتهای دلار محور که بنیاد قوی و محصولات متنوعی دارند، می تواند برای سرمایه گذاران بازدهی بیش از بازدهی سپرده های بانکی در کوتاه مدت رقم بزند. این نکته نیز جالب توجه است که تحلیلگران می توانند به جای سرمایه گذاری صرف در سهام بر اساس تحلیل خود از وضعیت اقتصادی در صندوق هایی همچون طلا ، با درآمد ثابت قابل معامله و یا صندوق های صدور ابطالی سرمایه گذاری کنند چرا که این صندوق های و اوراق آنها نیز جزیی از بازار سرمایه هستند و در شرایط مختلف می توانند بازدهی مناسبی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کنند.