به گزارش اکونا پرس،

انتظار می رفت که با ورود به ماه دوم سال 97 خریدها در بازار آهن افزایش یابد اما با توجه به آمارها، هنوز حجم معاملات سطحی  و با توجه به تغییرات قیمت ارز اتفاق می افتد. علاوه بر تغییرات زیاد قیمت دلار، به ارز کافی هم دسترسی نداریم از این رو معاملات در بازار آزاد حکایت دیگری دارد.

Screenshot_۲۰۱۸۰۵۱۳-۱۵۲۴۱۵

وارد کنندگان در حال حاضر دسترسی به ارز 4200 تومانی ندارند و از طرف دیگر هم، صادر کنندگان تمایلی به انتقال ارز خود با این قیمت به سیستم بانکی ندارند. این افزایش نجومی قیمت ها موجب شده تا معاملات فولاد با کاهش چشمگیری مواجه شود. برخی از صادر کنندگان هنوز ارز خود را داخل کشور وارد نکرده اند و به وارد کنندگان با قیمت ارز آزاد می فروشند. 

در هفته گذشته روند کلی قیمت ها کمی کاهشی بود. در روزهای ابتدایی هفته، بهای بیلت و مواد اولیه رو به تضعیف رفت، چرا که افزایش قیمت طی هفته های اخیر بسیار سریع اتفاق افتاده بود. در نتیجه، قیمت ها در بازار نقدی شروع به اصلاح نمودند. در ادامه هفته اما با بهبود شرایط در بازارهای فیوچرز، بازار فیزیکی تثبیت شده و برخی محصولات تحت فشار کاهش موجودی ها افزایش قیمت داشتند. 

بهای محصولات ساختمانی در اوائل هفته رشد یافتند، اما در ادامه اصلاح قیمت آغاز شد. میانگین بهای میلگرد چین به  543 دلار رسید . بهای ورق گرم نیز در بازار داخلی چین تحت فشار قرار گرفت. میانگین قیمت در چین به 600 دلار رسید، موجودی انبارهای ورق گرم در چین در هفته گذشته با ۲۷۱ هزار تن کاهش یه ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز افت ۶۸۶ هزار تنی را نشان می دهد. 

این اتفاقات در شرایطی است که بازار جهانی فولاد به منظور ایجاد تحرک در حوزه تقاضا و همچنین بالا بردن قیمت ها در حال تغییر فاز می باشد؛ بدین منظور که بازارهای جهانی پیش به سوی افزایش قیمت  رفته اند که از این تصمیم شواهدی نیز موجود است. با توجه به افزایش قیمت ها در بازار جهانی فلزات و همچنین افزایش تقریبی نرخ نفت و نشانه های افزایش قیمت در بازار محصولات نهایی فولادی می توان از همین حالا به بالا رفتن بیشتر میزان تقاضا، افزایش میزان تقاضای سنگ آهن و قراضه و همچنین بالا رفتن قیمت ها خوش بین بود. در حال حاضر بازار های میلگرد و ورق در صنعت فولاد شرایط نسبتا مطلوب تری در مقایسه با دیگر بازار ها دارند و همین امر باعث رونق بازار های جهانی فولاد نیز خواهد شد. موارد یاد شده در گزارش هفتگی پایگاه خبری فولاد ایران قابل مشاهده است.

طی هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین بطور میانگین 67.4 دلار به ازای هرتن سی اف آر اعلام شد. این قیمت در حالی است که هفته ما قبل قیمت این محصول 66.8 دلار در هرتن سی اف ار اعلام شده بود. روند کلی بازار تغییر شایانی نداشته و افزایش قیمت موجب شده تا میزان خرید کنترل شود. اگرچه موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین ۴/ ۱ میلیون تن طی یک هفته افت داشته و ۷۶/ ۱۵۸ میلیون تن ثبت شده است، که این امر نشان دهنده این است که خریداران چینی در بنادر فعال‌تر شده‌اند.