به گزارش اکونا پرس،

شرکت سبحان دارو در سال 96 توانست 105 درصد بودجه خود را محقق سازد، رشد فروش این شرکت در سال گذشته به اندازه 26 درصد بوده به گونه ای که رقم فروش این شرکت 196.5 میلیارد تومان برآورده شده است. شرکت با وجود مشکلاتی که در نقدینگی این صنعت وجود دارد توانست رشد صادرات خوبی را به ثبت برساند و این روند ادامه خواهد داشت. از آنجایی که شاهد تک نرخی شدن دلار روی رقم 4200 تومان بوده ایم در نتیجه به نظر می رسد این شرکت ها باید برای این موضوع چاره ای بیندیشند.

پویا فرهت مدیرعامل شرکت سبحان دارو در گفتگو با اکوناپرس در خصوص تولید داروها در سال 96 و روند آن در سال 97 گفت: شرکت سبحان دارو در سال 96 توانست تولید مقداری خود را در انواع قرص و دراژه، کپسول، پماد و کرم و قطره به اندازه 8 درصد رشد دهد، همچنین فروش ریالی شرکت نیز به اندازه 28 درصد رشد کرده که این روند  در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: شرکت سبحان دارو در سال 96 توانست صادرات خود را به میزان قابل توجهی رشد دهد، این صادرات به کشورهای سوریه، عراق و افغانستان بوده و در نظر داریم تا این روند در سال 97 نیز ادامه داشته باشد. این شرکت دارویی حدود 17 قلم پروانه محصول جدید در سال گذشته دریافت کرد که در سال 97 نیز داروهای جدید این مجموعه وارد بازار خواهد شد.

وی خبر داد: ما در نظر داریم تا با راه اندازی خط تولید جدید، ظرفیت خود را به اندازه 25 تا 26 درصد رشد دهیم، این موضوع علاوه بر افزایش ظرفیت خطوط تولید سرعت تولید را نیز بالا می برد.

فرهت در مورد پروژه های مهم سال 96 که اجرایی شد عنوان کرد: پروژه تصویه صنعتی کارخانه و پساب و همچنین راه اندازی سیستم اطفاء حریق از پروژه هایی بود که در سال 96 انجام شد. این مجموعه در نظر دارد تا در سال جاری نیز اقدام به ساخت انبار مطابق با اصول GMP نماید، خرید انواع دستگاه ها نیز برای افزایش میزان تولید شرکت از دیگر برنامه های شرکت به حساب می آید، تولید محصولات جدید که در زمره محصولات پرخطر به حساب می آیند نیز از برنامه های جدی شرکت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ را شاهد خواهیم بود، بیان داشت: افزایش نرخ دارو در سال در جدید دور از انتظار نیست و رشد نرخ فروش شرکت که در سال 96 اتفاق افتاد بخشی ناشی از رشد نرخ و برخی هم تغییر سبد محصول بوده است.

مدیرعامل شرکت در پاسخ به این سوال که محصول آتورواستادین شرکت با رشد قیمت رو به رو بوده، دلیل آن چیست؛ گفت: تولید این دارو در سال های گذشته با کاهش رو به رو بود یعنی عرضه به شدت کاهش یافت و به همین دلیل نیز ما شاهد رشد قیمت در این دارو بودیم. لازم به ذکر است که در نظر داریم تا خط تولید نیمه جامدات خود را توسعه دهیم.

وی در مورد افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر شرکت گفت: دلار در نظر گرفته شده برای ما همان 4200 تومان بوده و برای جبران این هزینه افزایش نرخ خواهیم گرفت.