به گزارش اکونا پرس،

طی یک هفته گذشته منتهی به 2 خرداد ماه سال 97 بازار سرمایه با روندی مثبت همراه بود به طوریکه شاخص کل بورس با رشد همراه شد و از محدود 94 هزار و 940 واحدی درابتدای هفته به کانال 95 هزار واحدی صعودی کرد و رشدی حدود 0.53 درصدی را تجربه کرد.

طی هفته گذشته عوامل بسیاری بر بازار بورس اثرگذار بودند که با وجود این عوامل اقتصادی عدم وجود نقدینگی و کمبود آن در بازار موجب شد تا صنایع و گروه های کوچک بالاترین بازدهی ها را برای سهامداران خود ثبت کنند.

براساس اطلاعات موجود، از بین 38 صنعت فعال در بازار سرمایه تنها22 صنعت روندی مثبت و صعودی داشتند که در این بین گروه استخراج زغال سنگ با 8.6 درصد رشد در مقام نخست جدول بیشترین بازدهی مثبت صنابع بورسی قرار گرفت و دو گروه محصولات کاغذی و تامین آب و برق و گاز به ترتیب با کسب 7.7 درصد و 6.5 درصد بازدهی مثبت در رتبه دوم و سوم این جدول جای خوش کردند.

طی یک هفته کاری گذشته علیرغم روند مثبت شاخص کل و رشد اکثر گروه های فعال در بازار سرمایه 12 گروه با افت همراه بودند که منفی ترین این بازدهی ها مروبط به گروه دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با 5 درصد افت قیمت می باشد. همچنین دو گروه قندو و شکر و لاستیک و پلاستیک به ترتیب با 3.3 درصد و 2.9 درصد بازدهی منفی در رتبه دوم و سوم جدول بیشترین بازدهی منفی صنایع بورسی قرار گرفتند.

این روزهای عوامل سیاسی و اقتصادی بسیاری بر بورس اثرگذارند که مهمترین آنها برجام و اظهار نظر ترامپ در خصوص آن و وارد آوردن فشار بر شرکتهای اروپایی که با ایران مراوداتی انجام داده و همکاری دارند، می باشد هرچند که برخی تحلیل گران نظر بر این دارند که بازار بورس تحت تاثیر این عوامل با افت قابل توجهی همراه نخواهد اما نتیجه این تصمیمات برای اقتصاد و شرکتهای ایرانی بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین مسئولین کشور نیز سیاستهایی در خصوص واردات و نرخ ارز اتخاذ کرده اند که این مساله خود باعث افزایش تقاضا در بسیاری از کالاهای داخلی شده که در این بین می توان به محصولات شوینده و گروه مواد غذایی اشاره کرد که گروه مواد غذایی نیز تحت تاثیر این مساله در بین گروه های پربازده بازار طی هفته ای که گذشت قرار گرفته است.

با وجود رشد 0.53 درصدی شاخص کل بورس و باز پس گرفتن 95کانال  هزار واحدی این نماگر اقتصادی طی یک هفته گذشته، برخی سهم ها نیز با این روندی صعودی همراه شدند و بازدهی های مثبتی برای سهامداران خود رقم زدند که بیشترین بازدهی مثبت مربوط به شرکت گروه صنعتی سپاهان با نماد معاملاتی "فسپا" می باشد که با کسب 22.79 درصد بازدهی مثبت صدر نشین جدول داغترین های بورسی شد. در ادامه شرکت مهر کام پارس با 21.95 درصد و محورسازان ایران خودرو با 21.35 درصد در رده های دوم و سوم جای گرفتند.

همچنین بر اساس اطلاعات موجود طی یک هفته گذشته در بازار سهام بانک صادرات با 378.10 هزار میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را رقم زد و شرکت فولاد مبارکه با 362.02 هزار میلیارد ریال در رتبه دوم و پالایش نفت اصفهان نیز با 215.77 هزار میلیارد ریال ارزش معاملات در رتبه سوم قرار گرفتند، البته گفتنی است که بانک صادرات ایران طی هفته گذشته با ثبت 87.30میلیون سهم  بیشترین حجم معاملات بورسی را نیز به خود اختصاص داده است.

در پایان نیز گفتنی است که از هفته گذشته سامانه اطلاع رسانی کدال شاهد انتشار صورتهای مالی سال گذشته شرکتهای حاضر در بورس است و با توجه به فصل برگزاری مجامع این روند در روزهای آتی نیز شدت بیشتری خواهد گرفت. از طرفی دومین ماه از سال نیز پایان یافته است و از این پس طی روزهای آتی گزارش فعالیت یک دوره اردیبهشت ماه شرکتها نیز روانه سامانه کدال می شوند که این گزارش ها می تواند بر بازدهی سهام شرکتها طی هفته آتی نیز اثرگذار باشد.