یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اکوناپرس ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: ممکن است که کشورهایی همچون انگلیس، فرانسه و آلمان از برجام حمایت کنند و حتی تضامینی هم ارائه دهند،اما هیچکدام از این کشورها نمیتوانند شرکت هایی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند را مجبور کنند تا به سرمایه گذاری های خود در ایران متعهد بمانند.

مازیار فتحی در ادامه افزود:حجم تجارت اتحادیه اروپا و آمریکا بیش از ۳۰ برابر حجم تجارت اتحادیه اروپا با ایران است.حال اگر شرکت ها به دو دسته تقسیم بندی شوند؛ دسته اول شرکت های بسیار بزرگ و چند ملیتی که هم با ایران واردپروژه های سرمایه گذاری میشوند و هم با آمریکا از قبل همکاری داشته اند ،این شرکت ها احتمال این که ایران را ترک کنند بیشتر است به دلیل اینکه شرکت های بزرگی هستند و احتمالا همان حجم ۳۰ برابری تجارت کل اروپا با امریکا  نسبت به ایران درمورد این حجم چند برابری صدق میکند، ولی یکسری شرکت ها هستند که شرکت های کوچکتری بوده و شاید بعضا با امریکا تبادلات تجاری نداشته باشند و برای آنها حفظ ارتباط با ایران مهم تر باشد،ان شرکت ها میتوانند در ایران بمانند، اما در کل شرکت های بزرگ احتمال اینکه ایران را ترک کنند بسیار زیاد و بیشتر از ۸۰ یا ۹۰ درصد است.

وی گفت: طی چند ماه گذشته دلار از ۳۷۰۰ تومان به قیمت ۶۳۰۰تومان  رسیده است و به عبارتی یک رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده است، رشد ۷۰ درصدی دلار در یکسری از کالاها تاثیر خود را گذاشته است همچون کالاهایی که مستقیم با دلار در ارتباط است مثل ماشین های وارداتی،گوشی های موبایل ، قطعات کامپیوتری و غیره، اما در کالاهای اساسی هنوز ما اثرات تورمی دلار را مشاهده نکرده ایم و حتی در زندگی شخصی خود نیز تاثیر تورم دلار را حس نکرده ایم، شاید دولت بتواند این اثر را با سیاست های دستوری عقب بیاندازد ولی تورمی که قرار است اجراشود اجتناب ناپذیر است و ما باید این تورم را در زندگی تجربه کنیم.

فتحی خاطر نشان کرد: همیشه در مقاطعی که در کشور  حدود ۴ یا ۵ باراتفاق افتاده و در سالهای بعد از انقلاب، جهش دلار را شاهد بوده ایم و بازار سرمایه با یک لگ زمانی  این جهش و تورم دلار را در خود احساس میکند. در حال حاضر نیز به علت ارزش جایگزینی شرکت ها فارغ ازینکه در چه صنعتی هستند و این که شرکت صادراتی است یا وارداتی ،ارزش جایگزینی شرکت ها باید افزایش یابد. شرکت ها دارای زمین ،ساختمان،تجهیزات،ماشین آلات،لوازم هستند و ارزش هر دارایی مشهود یا نامشهودی که دارند باید بنابه رشد دلار افزایش پیدا کند و فقط یک لگ زمانی وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بنده بر رشد دلاری بازار سرمایه یا رشد تورمی بازار سرمایه معتقد هستم،  چون نشانه های این رشد قابل لمس است . حال شرکت هایی که صادرات محور هستند البته فارغ از بحث محدودیتی که برای تسویه ارز صادراتی گذاشته اند، همچنین شرکت هایی که بدهی ارزی ندارند در اولویت این تغییرات هستند، شرکت هایی که از افزایش ارز مبادله ای نفع میبرند  و شرکت هایی که واردات محور هستند شاید دیرتر این افزایش قیمت دلار را به خود ببینند، حتی شرکت هایی مثل گروه خودرو که ارز بر هستند مسلما افزایش بهای تمام شده را در نرخ محصولات خود لحاظ میکنند. حتی اگر به صورت دستوری نباشد. بنابراین رشد اجتناب ناپذیر و در آینده یک رشد دلاری یا رشد تورمی در بازار سرمایه تجربه خواهیم کرد.