مسعود مدنی ، کارشناس بازار طلا و آتی سکه در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس در این خصوص اظهار داشت: اعلام اخباری در خصوص عدم نتیجه گیری اتحادیه اروپا و ایران به دلیل ایجاد اختلاف عقیده های مطرح شده دو خط قرمز بزرگ را روبروی هم قرار داده است که این مساله باعث رشد قیمت طلا تا کنون شده و همچنین دورنمای طلای داخلی کشور را نیز مثبت می کند. از طرفی روند طلای جهانی همانطور که در نمودار ها مشخص است رشد قابل توجهی داشته و به محدوده مقاومتی رسیده و احتمال افت آن بسیار زیاد است. حداقل هایی که برای انس جهانی می توان در نظر داشت بین 1260 تا 1240 دلار قرار دارد که این تحلیل نشان میدهد که طلای جهانی احتمالا با افتی که تجربه خواهد کرد یک کف قیمتی در محدوده مذکر ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: نکته مهمی که در این بین مطرح می باشد روند خلاف جهت طلای داخلی و جهانی می باشد به این ترتیب که علیرغم پیش بینی هایی که در خصوص افت طلای جهانی وجود دارد طلای داخلی ایران با توجه عوامل بنیادی  و سیاسی مطرح شده با روندی صعودی همراه خواهد شد و افت انس جهانی مانع رشد طلای داخلی نخواهد شد.

مدنی گفت: در طلای آبشده اگر بتواند درمحدوده قیمتی بالاتر از 844 روند خود را حفظ کند پس از آن به سطوح 860 ، 890 و 960 نیز دست خواهد یافت. همچنین با توجه به این نکته مهم که در حال حاضر و بر خلاف دور نخست تحریم ها مراودات با دلار و فلزات گرانبها نیز به شدت تحریم شده به طوریکه حتی اجازه ورود یک دلار به ایران را نخواهند داد، روند صعودی را برای طلای داخلی محتمل تر کرده است. در دور جدید تحریم ها دیگر مشابه سنوات گذشته نمی توان تحریم را به اصطلاح دور زد و به اشکال مختلف نفت را به قیمتها کمتر با ایجاد شرکت در کشورهای دیگر فروخت و همانطور که عنوان شد مراودات تجاری به وسیله فلزات گرانبها همچون طلا نیز از روز نخست اعمال تحریمها، ممنوع شده است.

وی گفت: با این وجود ، دورنمای کلی مضنه طلای آبشده تا محدوده یک میلیون و 200 هزار تومان و برای سکه نیز در محدوده 3 میلیون و 300 هزار تومان در بازه زمانی 6 تا 9 ماهه پیش بینی می شود رشد خواهد داشت.

این کارشناس بازار آتی در رابطه با افزایش وجه تضمین برای معاملات بازار آتی عنوان کرد: افزایش وجه تضمین قطعا دارای معایب و مزایایی برای خریداران می باشد اما مشکل اصلی در این خصوص افزایش وجه تضمین نبوده بلکه فشارهایی است که کارگزاران به  معامله گر در مواقعی که با نوسانات زیاد سکه همراه است وارد می کنند و فرصت زمان کمی را برای تامین وجه تضمین  معامله گر در نظر می گیرند. بنابراین بهتر است افزایش وجه تضمین که ضمانتی برای انجام چنین معاملاتیست قاعده مند شود.

مدنی در ادامه افزود: در بازارهای آتی در برخی موارد شاهد عدم رعایت قوانین و مقررات نیز هستیم که بزرگترین ضعف بازار آتی کشور می باشد که برای فعالان این حوزه موجب ضرر و زیان خواهد شد و شفافیت بازار آتی را کاهش می دهد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: افزایش زمان معاملات دارای دو وجه مثبت و منفی برای بازار آتی می باشد. متاسفانه سیستم اقتصادی کشورمان آنقدر پیر و از کارافتاده است که مانع از توسعه بازار های مالی کشور به سمت بازارهای مالی مطرح دنیا می شوند. در رابطه با زمان آغاز معاملات فشارهایی از سمت مسئولین اقتصادی کشور به بورس کالا وارد می شد که بازگشایی بازار آتی سکه پیش از بازار نقد باعث جهت دهی بازار نقدی  می شود در همین راستا بورس کالا ساعت آغاز معاملات آتی را به بعد از بازگشایی بازار نقدی موکول کرد تا از ایجاد چنین بهانه هایی جلوگیری کند، اما این مساله برای معامله گران آتی که با تحلیل های خود اقدام به خرید و فروش می کنند مناسب نیست و قدرت رقابت را از این معامله گران گرفته و این در حالی است که بازار مالی بازاری رقابتیست.

دلار

445517400_369728

سکه طلا تحویل دی ماه

445303216_368530

ایندکس دلار

446629138_16383

سکه امامی

445520077_369596

آبشده طلا

439635466_225973