به گزارش اکونا پرس،

منطقه اصفهان یکی از مناطق 12گانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران معروف به خط لوله مارون/اصفهان است که وظیفه نگهداری و بهره برداری از خط لوله مهم و استراتژیک انتقال نفت خام به اصفهان را بر عهده دارد. این خط لوله به دلیل عبور از ارتفاعات صعب العبور رشته کوه های زاگرس و گذر از رودخانه های متعدد و همجواری با دو سد عظیم کارون سه و چهار، بعد از آلاسکا به عنوان دومین خط لوله سخت گذر انتقال نفت خام در دنیا به شمار می رود. علاوه بر آن این منطقه دارای 7 رشته خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی می باشد که وظیفه حمل و انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی تولیدی پالایشگاه اصفهان و بندرعباس را به مبادی مصرف از جمله فرودگاه شهید بهشتی و پایگاه هشتم شکاری عهده دار می باشد. این منطقه در سال گذشته حدود 8 میلیارد و 500 لیتر انواع فرآورده های نفتی را به مبادی مصرف انتقال داده است.

حوزه فعالیت این منطقه در دو بخش انتقال مواد و مخابرات صنعتی است و گستره جغرافیایی آن شامل سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان می باشد. 

منطقه اصفهان با بهره گیری از 8 مرکز انتقال نفت و 2 تأسیسات انتهایی و با استعداد قریب به 850 نفر نیروی انسانی مجرب، ظرفیت انتقال روزانه 190 میلیون لیتر مواد نفتی (معادل بیش از یک میلیون و 100 هزار بشکه) به وسیله هشت رشته خطوط لوله در اندازه های 8 تا 36 اینچ به طول حدود یک هزار و صد کیلومتر را دارد.

قدرت سربازی مدیر منطقه اصفهان در تشریح اقدامات و فعالیت های یکسال گذشته این منطقه گفت: در سالی که گذشت به منظور تداوم انتقال ایمن و پایدار نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق شبکه گسترده خطوط لوله حوزه استحفاظی منطقه با تکیه بر توانمندی نیروهای متعهد و کارآمد، پروژه های فنی و عملیاتی متعددی برنامه ریزی و اجرا شد.

وی به بخشی از اقدامات انجام شده در سطح منطقه که صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه ای را در پی داشته اشاره کرد و افزود: در سال 1401 بالغ بر 2 هزار و 400 مورد تعمیرات پیشگیرانه و اصلاحی توسط واحدهای مختلف فنی و عملیاتی منطقه برنامه ریزی و اجرا شد.

مدیر منطقه بیان داشت: علی رغم تحریم کشور و ممنوعیت ورود قطعات و تجهیزات با تکیه بر توانمندی نیروی های خلاق منطقه در بخش های مختلف فنی و عملیاتی ضمن تعمیر و نگهداری منظم از قطعات و تجهیزات و اولویت حمایت از کالاهای ساخت داخل توانستیم علاوه بر پایداری عملیات انتقال مواد نفتی، صرفه جویی قابل ملاحظه ای رقم بزنیم.

سربازی ادامه داد: بر اساس رسالت شرکت مبنی بر انتقال پایدار و ایمن فرآورده های نفتی، منطقه اصفهان در سال 1401 با تلاش و کوشش کارکنان خود موفق گردیده بیش از  29 میلیارد و 500 میلیون لیتر نفت خام معادل حدود  185 میلیون بشکه از میادین نفت و گاز آغاجاری دریافت نماید که از مجموع این حجم از نفت خام حدود 20  میلیارد لیتر سهم شرکت پالایش نفت اصفهان و مقدار حدود 8 میلیارد لیتر به منطقه ری انتقال داده شده است. 

وی بیان داشت: طبق آمار ثبت شده در سه ماهه اول سال جاری میزان بیش از 7 میلیارد لیتر از میادین نفت و گاز آغاجاری تحویل این منطقه شده که حدود 5 میلیارد لیتر به شرکت پالایش نفت اصفهان ارسال و مابقی به دیگر مبادی ارسال شده است. میزان فرآورده ارسال شده به تهران نیز حدود یک میلیارد و 700 میلیون لیتر بوده است.

مدیر منطقه از صرفه جویی ارزی در فعالیت های جهادی و تکیه بر دانش بومی کارکنان سخن گفت و افزود: یکی از بخش های مهم منطقه اصفهان که نقش بسزایی در صرفه جویی ارزی دارد، واحد مهندسی مکانیک می باشد که در این رابطه کارشناسان فنی منطقه با تکیه بر دانش و توانمندی خود توانستند اقداماتی شامل؛ بالانس محور توربین سولزر که قبلا توسط شرکت های خارجی انجام می شد، احیای یاتاقان های توربین های مذکور علی رغم تحریم های ظالمانه با بابیت گذاری یاتاقان های قبلی که صرفه جویی قابل توجهی را در بر داشته است، احیاء سیستم فومینگ مخزن T3 مرکز انتقال نفت شهید بهشتی که جزء مخازن استراتژیک کشور محسوب می شود که این پروژه از جمله فعالیت های شاهخص منطقه به شمار می رود که توسط متخصصان فنی منطقه اجرا شده است.

اجرای ۱۷۲ عملیات ایمن سازی و تعمیرات در سطح منطقه

سربازی با تاکید بر اینکه وظیفه انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی در کنار نگهداشت این خطوط انجام می شود بیان کرد: در بخش حفاظت از خوردگی و تعمیرات خطوط لوله جمعا  172 مورد عملیات ایمن سازی و تعمیرات انجام شد که در مجموع در این دو بخش طی سال گذشته 2 هزار و 501 متر تعویض پوشش خطوط لوله، حدود 400 متر تعویض خطوط لوله ، 250 متر ایمن سازی خطوط از طریق نیم لوله گذاری و 210 کیلومتر تسطیح مسیر خطوط لوله انجام شده است، همچنین در بخش ابزار دقیق، همکاران این بخش حدود 400 تجهیز ابزاردقیقی را کالیبره نمودند و بر روی 80 تجهیز تست و تنظیم T.S.V/P.S.V انجام دادند.

ساماندهی تجهیزات مخابراتی منطقه با هدف ارتقاء سرعت تبادل اطلاعات

مدیر منطقه از اقدامات انجام شده در حوزه معاونت مخابرات سخن گفت و افزود: طی سال گذشته در حوزه معاونت مخابرات منطقه شاهد اقدامات خوبی بودیم که از آن جمله می توان به ساماندهی تجهیزات مخابراتی منطقه با هدف ارتقاء سرعت تبادل اطلاعات، افزایش پهنای باند اینترنت منطقه از 24 به 30 مگابیت بر ثانیه، بهره برداری از پروژه فیبر نوری بین مراکز انتقال نفت شماره 5 و 6 مارون به طول 51 کیلومتر، اصلاح چندین مسیر لینک رادیویی ایستگاه های مخابراتی، نصب و راه اندازی مرکز تلفن 400 شماره ای فاز جدید پالایشگاه اصفهان با همکاری مدیریت مخابرات ستاد، تکمیل پوشش ارتباط رادیویی مدیران پالایشگاه در سطح شهر اصفهان و ... اشاره کرد.

سربازی گفت: از اقدامات شاخص منطقه نصب یک دستگاه توربین مارس در مرکز مارون 5 می باشد که فرآیند اجرای آن تکمیل شده است، و همچنین نصب یک دستگاه توربین مارس در مرکز مارون 2 و سه دستگاه توربین سولار در مرکز مارون 4 جهت افزایش پایداری انتقال نفت در حال انجام می باشد. 

وی به پایش و حفظ و نگهداری خطوط لوله انتقال مواد نفتی اشاره کرد که خط بانان حراست منطقه شبانه روز در حال رصد و پایش آنها هستند و طی سال گذشته موارد بسیاری از گزارش نشتی و کشف محل انشعاب های غیرمجاز انجام شده است.

 پاکسازی بیش از ۲۰هزار تن خاک های آلوده به ترکیبات نفتی با روش گیاه پالایی و بایوپایل

مدیر منطقه در ادامه یکی از اقدامات مهم منطقه که در کشور مطرح است را عنوان کرد و گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان دارای بزرگترین پروژه پاکسازی خاک های آلوده در کشور می باشد و برای نخستین بار پاکسازی خاک های آلوده به روش گیاه پالایی یا Bioremediation انجام شده است. در این اقدام ترکیبات نفتی به میزان 20 هزار تن خاک آلوده به روش بایوپایل و گیاه پالایی توسط پژوهشگاه صنعت نفت و نظارت واحد HSE منطقه، در سایت پاکسازی مرکز انتقال نفت مارون 6 واقع در گندمکار و پاکسازی خاک های آلوده درجا در تنگ گندمکار (در محل ترکیدگی خط لوله نفت خام مارون/اصفهان در سال 99 واقع در کیلومتر229) نیز توسط پژوهشگاه صنعت نفت و نظارت واحد HSE منطقه، به میزان 11400 متر مکعب خاک آلوده اجرا شده است.

سربازی از همکاری با شرکت های دانش بنیان سخن گفت و افزود: ما در اجرای پروژه ها و فعالیت های فنی همکاری با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها را در اولویت کاری خود داریم که در این رابطه اجرای پروژه تعیین منشاء و گسترش آلودگی در حوضچه آبگیر چشمه کارستی سرخون، پیش بینی رفتار آلودگی و انجام عملیات پاکسازی توسط مشاور دانشگاه تبریز و با نظارت واحد HSE منطقه، با حفر 6 حلقه چاه گمانه زنی در خط مارون/اصفهان در تنگ گندمکار در مجموع به عمق 1250 متر در فاز اول پروژه انجام شده است.

وی در ادامه به فعالیت ها در حوزه مسئولیت های اجتماعی و خدمت رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: انجام مسئولیت های اجتماعی بویژه در حوزه عملکردی شرکت ها علاوه بر انجام وظایف در قبال مردم دارای منافع دو جانبه می باشد. در بسیاری موارد یادآوری فعالیت های عام المنفعه قدرتمندترین اهرم حفاظت از منافع شرکت های نفتی به شمار می رود. بنابراین انجام وظایف در حوزه مسئولیت های اجتماعی نه تنها نباید به چشم هزینه نگریسته شود بلکه مسئولان باید آن را به عنوان سرمایه گذاری و عامل بازدارنده احتمالات آسیب رساننده به شمار آورند.

مدیر منطقه اضافه کرد: در همین رابطه منطقه اصفهان با توجه به حوزه عملکردی خود که از گستردگی و تنوع جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی ویژه ای برخوردار است تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد که از جمله آنها می توان به موارد نصب تجهیزات گیرنده شبکه های ورزشی در ایستگاه تلویزیونی روستای گندمکار استان چهارمحال و بختیاری، تقویت آنتن و راه اندازی اینترنت پر سرعت همراه اول در محدوده مرکز انتقال نفت شهید مرزبان ایذه، اختصاص بخشی از حریم مرکز انتقال نفت مارون 4 به منظور تعریض جاده ترانزیتی خوزستان ـ اصفهان، تسطیح جاده های روستایی، اطفاء حریق جنگل های بلوط و زمین های کشاورزی و واگذاری حدود 6 هزار متر زمین برای احداث مرکز درمان بستر در شهر سرخون که زمین مذکور توسط شرکت خریداری شده و در قالب مسئولیت های اجتماعی به مردم شهر سرخون اهداء شد.