به گزارش اکونا پرس،

مهدی بقایی روز 14 آبان ماه در نشست مشورت و هم‌اندیشی با اصحاب رسانه گفت: در حال حاضر افق مشخص و استانداردی برای فعالیت معاونت خدمت شهری شهرداری اصفهان تا سال ۱۴۱۰ تعیین شده که با دو مولفه هوشمندسازی و مشارکت اجتماعی قابل تحقق است.

او افزود: تامین، کیفیت تصفیه و توزیع پساب به روش‌های استاندارد، نگهداری و افزایش سرانه فضای سبز، حذف چمن و توسعه فضای سبز غیر در اختیار ازجمله این برنامه‌هاست. همچنین اجرای طرح جامع آب فضای سبز، هوشمندسازی فضای سبز، توسعه روش‌های تامین انرژی خورشیدی، مدیریت پسماند و مکانیزاسیون رفت‌‌و‌روب شهر از دیگر برنامه‌های مدنظر برای افق ۱۴۱۰ است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان درباره برنامه‌های کوتاه و بلندمدت معاونت خدمات شهری برای مدیریت آب در فصول پربارش هم گفت: در دو سال اخیر به‌منظور شناسایی و مدیریت صحیح و به‌موقع آب‌گرفتگی‌ها در فصل‌های پربارش، گزارش‌هایی از مدیران مناطق ۱۵گانه و همچنین گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۳۷ به معاونت خدمات شهری ارائه می‌شود.

او اعلام کرد: پژوهشی نیز با عنوان "استحصال آب‌های سطحی" به‌عنوان یک برنامه بلندمدت در این زمینه انجام و به این معاونت ارائه شده که در صورت تایید و تصویب، اجرایی خواهد شد.

او تاکید کرد: براساس این طرح، هدایت آب‌های ناشی از بارش‌ها از طریق احداث ۱۶ هزار چاه جذبی و ۳۰۰ کیلومتر کانال‌های کنار خیابانی به‌سوی مادی‌ها و جوی‌ها هدایت می‌شود.

«مدیریت مصرف انرژی» از رسالت‌های مهم شهرداری اصفهان

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری شهرداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: مدیریت بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری با سابقه‌ای ۲۰ ساله در شهرداری اصفهان، بالغ بر ۱۰ رسالت مهم برعهده دارد که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، نگهداری از سیستم انتقال آب و توسعه و تجهیز سرویس‌های بهداشتی از جمله آنهاست.

مهدی حسینی ادامه داد: این مدیریت همچنین نگهداری و تعمیرات مبلمان شهری، ابنیه تاریخی، فضای سبز و تاسیسات ساختمان‌های اداری، خدماتی و فرهنگی را برعهده دارد و مدیریت مصرف انرژی در قالب تعیین میانگین سهم مصارف، پایش قیمت تمام‌شده برق و... از مهم‌ترین وظایف آن است.

او با اعلام اینکه حدود ۳۰۰ دستگاه سرویس بهداشتی عمومی موجود در شهر به‌صورت روزانه از سوی مدیریت بهینه‌سازی نگهداری و تعمیر می‌شوند، گفت: هماهنگی شرکت‌های خدمات‌رسان همچون همراه اول، رایتل و... از دیگر اقدامات مدیریت بهینه‌سازی است و افزایش هر دکل مخابراتی باید با هماهنگی این مدیریت و طبق مبانی قانونی باشد.

به گفته او، در زمینه تامین ایمنی و بهداشت در تاسیسات شهری همچون شهربازی‌ها و... نیز استانداردسازی‌های لازم ازسوی این مدیریت انجام می‌شود.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ثبت تجهیزات شهری، اقدام شاخص شهرداری اصفهان برای تعمیر و نگهداری از تجهیزات است، تصریح کرد: حدود ۴۰۰ هزار مورد تجهیزات الکتریکی و مکانیکی کدگذاری‌شده در پارک‌های اصفهان قرار دارد که ازسوی مدیریت بهینه‌سازی به‌صورت روزانه کنترل و نگهداری می‌شود.

او ادامه داد: ثبت تجهیزات منجر به تشخیص به‌موقع و درست نیازمندی تجهیزات به تعمیرات برای بازرسان مربوطه می‌شود و شهروندان نیز می‌توانند از طریق کدهای ثبت شده بر روی تجهیزات، خرابی آن‌ها را در تماس با سامانه ۱۳۷ اطلاع‌رسانی کنند.

حسینی با بیان اینکه به‌طور میانگین، سالیانه حدود ۱۰ درصد از تجهیزات شهری به‌ویژه تجهیزات فلزی سرقت می‌شود، گفت: شهرداری فورا نسبت به جایگزینی تجهیزات اقدام می‌کند.

او افزود: ۵۰۰ آب‌نما در شهر اصفهان هر روز ازسوی شهرداری نگهداری و در صورت نیاز تعمیر می‌شود. این آب‌نماها مصرف برق زیادی دارند و میزان فعالیت‌شان توسط شهرداری مدیریت می‌شود.

به گفته او، نورپردازی تمامی ابنیه تاریخی شهر نیز ازسوی شهرداری انجام می‌شود. چنانکه صرف هزینه ۱۰ میلیارد تومانی برای تامین روشنایی میدان امام(ره) اخیرا انجام شده است.