به گزارش اکونا پرس،

علی قاسم‌زاده با حضور در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به آلودگی هوای اصفهان و نقش آلاینده ها در ایجاد آن گفت: شهرداری در خصوص موضوع آلایندگی کارخانجات و کارگاه‌ها تنها نقش مطالبه‌گر دارد و تلاش کرده تا به نقش خود در زمینه ساماندهی ترافیک و کاهش آلودگی ناشی از آن عمل کند.

او توسعه حمل‌ونقل عمومی را یکی از روش‌های رفع مشکل آلاینده‌های ناشی از خودروها دانست و افزود: متخصصان در ادوار گذشته و هم‌اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌اند که یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکل ترافیک، توسعه خطوط قطار شهری است. چنانکه در بودجه سال جاری شهرداری اصفهان حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث پروژه‌های حلقه حفاظتی و قطار شهری اختصاص داده شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای اصفهان سه خط قطار شهری مصوب شده که خط یک در مسیر شمال به جنوب راه‌اندازی شده و در حال بهره‌برداری است، گفت: در حال احداث فاز نخست خط دو از شمال شرق به سمت غرب اصفهان هستیم که از زینبیه تا کهندژ شامل ۱۶ ایستگاه است و خط سوم که مطالعات آن در حال انجام است در مسیر جنوب به غرب این کلان‌شهر احداث خواهد شد.

او تاکید کرد: با هزینه سه هزار میلیارد تومانی که برای احداث هر کیلومتر مترو رقم می‌خورد، می‌توان تعداد اتوبوس‌ها را افزایش داد، اما این اقدامات مشکل ترافیک را ریشه‌ای رفع نمی‌کند؛ پیش‌بینی شده است با ایجاد ۳ خط قطار شهری تا حد زیادی مشکل ترافیک اصفهان رفع شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه خط یک مترو با جابه‌جایی ۱۲۰ هزار مسافر موجب کاهش تردد حداقل ۶۰ هزار خودرو در سطح شهر شده است، گفت: اگر خط دو و سه نیز احداث شوند، انتظار می‌رود معابر و خیابان‌های اصلی شهر به آرامش برسد و از اغتشاش بصری نجات پیدا کند.

او جدیت شهرداری در تکمیل خط دو قطار شهری را موضوع مورد تاکید کارشناسان این حوزه دانست و افزود: فاز نخست خط دو قطار شهری اصفهان حدفاصل دارک تا میدان قدس در اولویت بهره‌برداری قرار دارد، زیرا به‌دلیل بالا بودن حجم مسافر این نقطه شهر از عدالت اجتماعی کمتری برخوردار بوده و توزیع خدمات در آن همچون جنوب شهر نبوده است؛ البته امیدواریم با فاصله کمی تا سال ۱۴۰۵، فاز دو قطار شهری را نیز تکمیل و خط سوم را آغاز کنیم.