به گزارش اکونا پرس،

محسن حیدری با اشاره به اجرای طرح‌های زیست محیطی در هلدینگ پتروپالایش اصفهان در راستای کاهش وابستگی این هلدینگ به آب شهری اظهار داشت: از جمله اقدامات در دستور کار برای این امر اجرای تصفیه‌خانه پساب شاهین شهر است که عملیات خاکبرداری و اجرای آن از سال گذشته آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از پروژه تصفیه‌خانه شاهین شهر امکان تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ متر مکعب در ساعت پساب ارسالی از واحدهای عملیاتی در تصفیه خانه صنعتی، تصفیه و بازگردانی ۳۳۰ متر مکعب در ساعت پساب از واحد اسمز معکوس قدیم و جدید، تصفیه و بازگردانی ۹۰۰ متر مکعب در ساعت پساب از تصفیه خانه پساب شاهین شهر و تصفیه ۴۰ متر مکعب در ساعت فاضلاب بهداشتی و استفاده جهت آبیاری فضای سبز امکان پذیر می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه ظرفیت طراحی تصفیه‌خانه پساب شاهین‌شهر در مجموع ۹۰۰ متر مکعب در ساعت برآورد شده است، اضافه کرد: خروجی این پروژه برای استفاده در مصارف صنعتی است و با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد شد.

وی همچنین به پروژه اصلاح سیستم تصفیه پساب ورودی به پوند ۹ با استفاده از نصب سیستم separation Galaxie اشاره کرد و گفت: این پروژه به منظور مدیریت آب‌های ورودی به حوضچه تبخیری شماره ۹ هلدینگ پتروپالایش اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

حیدری تصریح کرد: آب‌های ورودی به این حوضچه، عمدتاً شامل آب‌های سطح پالایشگاه، آب باران، پساب‌های ناشی از Pass By نمودن سیستم تصفیه بیولوژیک در مواقعی که واحد فوق دچار مشکل می گردد بوده که پس از پایداری کیفیت پساب های این حوضچه مجددا به مصرف واحدهای تصفیه بیولوژیکی می رسد.

وی با بیان اینکه میزان دبی ورودی به سیستم فوق برای طراحی، حداکثر ۲۰۰ متر مکعب در ساعت در نظر گرفته شده  است، ابراز کرد:  با توجه به اینکه آب‌های ناشی از بارندگی که به سیستم فوق وارد می‌شوند، می توانند آلودگی روغنی به همراه داشته باشند، ضروری است سیستم فوق به گونه ای طراحی شود تا فلش اول باران حدود ۲۵ دقیقه ابتدائی بارش به سیستم فوق وارد شده و پس از آن، جریان آب باران از سیستم جدا شده و مستقیماً به حوضچه تبخیری شماره ۹ ارسال شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه جریان ورودی به حوضچه های لجن نیز بعنوان ورودی به سیستم جدید در نظر گرفته شود، افزود: بخش بیولوژیک واحد تصفیه پساب پالایشگاه اصفهان دارای ظرفیت حدود ۳۲۰ متر مکعب در ساعت بوده که در مواقعی که با شوک‌های مختلف مواجه می شود، نیاز است خوراک این بخش کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در این حالت ضروری است نصب سیستم فوق به گونه ای انجام شود که بتواند حدود نیمی از این ظرفیت (۱۷۰-۱۶۰ متر مکعب در ساعت) را دریافت نموده، پس از جداسازی ترکیبات هیدروکربنی، جریان حاصله به حوضچه شماره ۹ ارسال شود.

حیدری افزود: پروژه اصلاح سیستم تصفیه پساب ورودی به پوند ۹ با استفاده از نصب سیستم separation Galaxie با اعتبار ارزی ۵۸۴ هزار و ۶۲۴ یورو بهره برداری خواهد شد.

همچنین خاطر نشان می گردد کلیه پساب های صنعتی تصفیه شده به مصرف فرآیندهای پالایشی رسیده و پساب های بهداشتی تصفیه شده به مصرف فضای سبز میرسد که برروی خروجی این تصفیه خانه آنالایزرهای آنلاین متصل به سایت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.