به گزارش اکونا پرس،

علی قاسم‌زاده روز یکم اردیبهشت ماه در دیدار با «آندری ژیلتسوف» سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان ضمن اشاره به روابط دیرینه کشور روسیه با شهر اصفهان اظهار کرد: علاوه بر روابط دیپلماتیک رسمی میان دو کشور ایران و روسیه، در اصفهان دارای ظرفیت برقراری روابط دیپلماتیک عمومی یا شهروند دیپلماتیک با روسیه هستیم، چنانکه زیرساخت‌های روابط شهروند دیپلماتیک فراهم شده و این خواهرخواندگی از ۲۰ سال پیش بین ما شکل گرفته است.

او با بیان اینکه شهر سن‌پترزبورگ جایگاهی ویژه در روابط خواهرخواندگی با اصفهان دارد، افزود: علاقمند به توسعه اقدامات و فعالیت‌ها در ارتباط به شهر سن‌پترزبورگ هستیم که بخشی از آن به شهرداری اصفهان و بخشی دیگر به اتاق بازرگانی مربوط می شود.

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این دیدار اظهار کرد: دو شهر سن‌پترزبورگ و اصفهان ظرفیت بالایی برای توسعه روابط خود با یکدیگر دارند و در شرایط فعلی که ایران و روسیه توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی تحریم شدند، فرصت خوبی است تا از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

محمد نورصالحی با تاکید بر اینکه نقش سرکنسول روسیه در اصفهان در فعال کردن این ظرفیت‌ها بسیار مهم است، افزود: طی سال‌های اخیر روابط بین کشور ایران و روسیه توسعه خوبی پیدا کرده، اما به‌طور قطع کافی نبوده است.

او خاطرنشان کرد: شهروندان اصفهانی تمایل بسیاری برای سفر به سن‌پترزبورگ دارند و به‌طور قطع شهروندان سن پترزبورگ نیز مایل به سفر به شهر اصفهان هستند، از این‌رو سرکنسولگری و دفتر وزارت خارجه در اصفهان باید بستر لازم را برای ایجاد این ارتباط فراهم کنند.

به گفته او، شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان از سوی روسیه، توسعه صنعت توریسم، حمل‌ونقل عمومی و برنامه‌های زیست‌محیطی ازجمله موضوعاتی است که می تواند منجر به توسعه روابط دو شهر اصفهان و سن پترزبورگ شود.

فصل جدید همکاری‌های اصفهان و سن‌پترزبورگ در آینده نزدیک

سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان نیز در این دیدار اظهار کرد: در آینده نزدیک شاهد فصل جدیدی از همکاری‌های اصفهان و سن‌پترزبورگ خواهیم بود، چراکه به‌رغم فشار تحریم‌ها علیه ایران، احساس می‌کنیم سطح همکاری‌های ما رو به افزایش است و هر روز محکم‌تر می‌شود.

آندری ژیلتسوف با بیان اینکه سال گذشته میلادی میزان مبادله کالا بین استان‌های اصفهان و روسیه از ۲۵ میلیون فراتر رفته است، افزود: امیدواریم در آینده حجم تبادل کالا میان این دو کشور افزایش پیدا کند.

او لغو روادید گروهی را راهی برای افزایش مراودات گردشگری میان اصفهان و روسیه دانست و گفت: سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ ویزا برای دانشجویان ایرانی که درخواست سفر به روسیه برای تحصیل داشتند، صادر کردیم.

لزوم استفاده از رویدادهای هنری سن‌پترزبورگ در اصفهان

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به موضوع خواهرخواندگی شهرهای اصفهان و سن‌پترزبورگ گفت: باید از رویدادهایی همچون حضور هنرمندانی از دو کشور در اصفهان استفاده کنیم تا آن‌ها بتوانند هنر خود را در معرض دید شهروندان قرار دهند، همچنین موضوع برگزاری تورهای آشنایی برای فعالان مجازی دو شهر نیز مطرح شده است که منتظر نتیجه آن هستیم.

سیدعلی معرک‌نژاد افزود: درخصوص نام‌گذاری مکانی به نام اصفهان در شهر سن‌پترزبورگ در حال مذاکره هستیم اما هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.