به گزارش اکونا پرس،

هوشنگ جزی نهم دی‌ماه در سفر به شهرکرد در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری  شهرستان‌های شهرکرد، بن و کیار، اظهار کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های کوهستانی تا 530 متر مکعب در سال به استحصال آب به معنای کنترل تبخیرآب و نفوذ آن کمک می‌کند و در آبخوان‌ها نیز سالانه تا 1000 مترمکعب در هکتار است که این امر به مدیریت آب کمک بسیاری می‌کند. 

وی با بیان اینکه سیلاب به سرعت همراه خود گل و خاک را حمل کرده و خسارت وارد می‌کند، افزود: در مدیریت سیلاب می‌توان کمک کرد تا تغذیه سفره‌‌های زیرزمینی، افزایش دبی قنوات و چشمه‌ها و مدیریت سیلاب صورت گرفته و خسارت جانی رخ ندهد لذا آبخیزداری یک اقدام چند وجهی است. 

جزی تصریح کرد: آبخیزداری در یک حوزه آبخیز از بالاترین تا پایین‌ترین نقطه اجرا شده و مانند سدها تنها در یک نقطه خروجی یک سازه بزرگ احداث نمی‌‌شود و توزیع آن متناسب با طبیعت، تمام حوزه را بهره‌مند می‌کند. 

وی اعتبارات اختصاص داده شده به آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور از محل صندوق توسعه ملی را 700 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبارات حدود 341 شهرستان در کشور را پوشش داده و در 649 حوزه آبخیز در حال انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری است. 

جزی با اشاره به وجود هشت میلیون هکتار حوزه‌ آبخیز منابع طبیعی در کشور، تصریح کرد: سطح پوشش اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری امسال 800 هزار هکتار در کشور است. 

وی در خصوص ناکافی بودن اعتبارات تخصییص داده به آبخیزداری و آبخوان‌داری در چهارمحال و بختیاری در سال جاری، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تعهدات آبخیزداری و آبخوان‌داری 10 میلیون هکتار است که به طور متوسط هزینه آبخیزداری در هر هکتار حدود 800 تا یک میلیون تومان است که با احتساب تورم تا پایان برنامه شش توسعه در هر هکتار یک میلیون تومان می‌شود که نیازمند تخصیص سالانه دو هزار میلیارد تومان اعتبار است. 

جزی تاکید کرد: امسال با وجود نگاه ویژه به آبخیزداری و آبخوان‌داری 700 میلیارد تومان معادل حدود یک سوم اعتبارات برنامه ششم توسعه را در اختیار منابع طبیعی قرار دادند که این مهم نیز به دلیل مطالبات مردمی و درخواست نمایندگان مجلس انجام شد. 

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌، مراتع و آبخیزداری کشور دشت‌های بحرانی، خشکسالی، فرسایش خاک و موضوعات مرتبط با سیل را از شاخص‌های انتخاب حوضه آبخیز در اجرای عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی برشمرد. 

وی بیان کرد: اگر به یک درخت آب کافی برسد می‌تواند با آفات و بیماری‌ها مبارزه کند اما زمانی که خشکسالی اتفاق می‌افتد درخت ضعیف شده و به بیماری حساس می‌شود و یکی از راه‌های مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط  این است که با عملیات بیومکانیکی آب پای درخت حفظ شود تا بتواند مقاومت خود را افزایش داده و در مواجه با بیماری‌ها مبارزه کند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان علی محمدی‌مقدم نیز اظهار کرد: در اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری 149 پروژه نسبت به پروژه‌های سال گذشته اضافه شده که مازاد بر تعهدات ملی و استانی است و شغل‌هایی را نیز ایجاد کرده و مطلوب است که تعداد این شغل‌ها مشخص و بیان شود. 

وی افزود: به منظور کنترل ریزگرد درمرغ شهرکرد نیز پروژه‌ای با شرکت آب منطقه‌ای استان در حال انجام است که مشاور طرح از این شرکت انتخاب و با نگاه تغذیه آبخوان انجام شده اما منابع طبیعی و آبخیزداری استان احیای مرغ شهرکرد را در هدف قرار داده بود که کانون ریزگرد شده و باید کنترل شود. 

محمدی‌مقدم تاکید کرد: بافت مرغ شهرکرد نفوذناپذیر است و احتمالا آب تا 30 تا 40 سانتی‌متر بیشترئ به آن نفوذ نکند لذا باید مرغ شکافته شود تا آب به آن نفوذ کند که این امر موجب تخریب سرزمین می‌شود و موافق اجرای آن نیستیم و نیازمند یک راهکار موثر است. 

وی با بیان اینکه مخالف توزیع اعتبارات در سایر نقاط کشور نیستیم، تصریح کرد: بایستی اثرپذیری آبخیزداری را در کشور افزایش داد که با توجه به توپوگرافی و وجود نرم بالای فرسایش خاک در کشور و در چهارمحال و بختیاری، امید است این مهم مورد توجه بیشتری واقع شود. 

محمدی‌مقدم ایجاد ردیف اعتباری در فصل آب را از مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌، مراتع و آبخیزداری کشور خواستار شد و گفت: با این اقدام خون جدیدی به پیکره منابع طبیعی تزریق خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بازوان توانمند منابع طبیعی هستند و می‌توانند به این اداره‌کل کمک‌های بسیاری داشته باشند.