به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایرنا ،چهارمحال و بختیاری با حدود 947 هزار نفر جمعیت بر اساس آخرین تقسیمات جغرافیایی دارای 9 شهرستان، 42 شهر، 19 بخش، 39 دهستان و بیش از 800 روستای دارای سکنه است که به برکت خدمات نظام در عرصه های مختلف عمرانی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی از تحولات خوبی طی 40 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی برخوردار شده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: طی 40 سال گذشته با ایجاد زیرساخت های مناسب و اقدامات گسترده در حوزه محرومیت زدایی شاهد ارتقای شاخص های توسعه این استان هستیم، با این وجود همچنان تا رسیدن به توسعه پایدار فاصله داریم.
اقبال عباسی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری با برخورداری از نیروی انسانی توانمند، مدیران کارآمد، قابلیت های گسترده در حوزه گردشگری طبیعی و ظرفیت بخش کشاورزی و دامپروری می تواند با سرعت بیشتر مراحل توسعه یافتگی را طی کند.
وی با اشاره به خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان تصریح کرد: بیش از 90 درصد زیرساخت های استان در طول چهل سال گذشته ایجاد شده و این در حالی است که 10 سال ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی درگیر خرابکاری های منافقان و جنگ تحمیلی بوده ایم.
استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین به طرح های قابل افتتاح در دهه فجر امسال در استان اشاره کرد و افزود: در دهه فجر امسال 346 طرح به بهره داری می رسد و طی 6 سال اخیر نیز 3 هزار طرح با اعتباری بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان در استان افتتاح شده است. 
عباسی با اشاره به تحریم های دشمن خاطرنشان کرد: این موضوع مانعی برای رونق تولید در استان نشد، بنحوی که در9 ماه امسال 58 میلیون تن انواع محصولات به ارزش 62 میلیون دلار از استان صادر شد که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به مولفه ها و ظرفیت های چهارمحال و بختیاری برای تحقق توسعه پایدار گفت: قرارگیری استان بین 2 قطب اقتصادی و صنعتی کشور، موقعیت جغرافیایی و متصل کننده کریدور فلات مرکزی به جنوب کشور، شرایط اقلیمی و طبیعی مستعد، سرچشمه 2 حوزه آبریز زاینده رود و کارون بزرگ، تالاب ها و ظرفیت های زیست محیطی منحصربه فرد، قطب تولید بادام آبی کشور و وجود شهرک صنعتی آب معدنی از مهمترین این ظرفیت ها به شمار می رود.
وی ادامه داد: نیروی انسانی توانمند و متخصص، مراکز آموزش عالی مطرح در کشور، تولید برق از نیروگاه برقابی، ظرفیت توسعه ورزش های آبی و ماجراجویانه و پیشنیه غنی تاریخی و فرهنگی استان از دیگر قابلیت هایی است که می توان با بهره گیری از آن چشم انداز روشنی برای توسعه استان متصور شد.
نصیری با اشاره به اقدامات دولت برای بالفعل کردن ظرفیت های استان در راستای تحقق توسعه پایدار تصریح کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی از مهمترین این اقدامات بوده است که این منطقه با 400 هکتار وسعت آماده پذیرش طرح های اقتصادی و تولیدی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار چهارمحال و بختیاری، تسهیل امر سرمایه گذاری را از دیگر بسترهای فراهم شده برای توسعه استان عنوان کرد و گفت: هم اینک 800 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 2 هزار و 500 میلیارد تومان و ایجاد 21 هزار شغل در استان فعال است و با تولید محصولاتی نظیر خوراک آبزیان، ورق گالوانیزه، آب معدنی، موکت، اکسید روی، شیرخشک نوزاد، چادر مشکی، چمن مصنوعی و سایر محصولات سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی استان ایفا می کند.
نصیری خاطرنشان کرد: وجود 30 شهرک صنعتی در استان با زیرساخت های آب، برق، گاز و سایر خدمات فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی برای رونق فعالیت های تولیدی است.
وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان، افزود: در سال 57، در حدود 4 هزار و 800 واحد صنفی تولیدی در استان فعال بود اما این تعداد اکنون به 14 هزار و 545 واحد افزایش یافته است.
نصیری ادامه داد: همچنین در سال 57، یک هزار و 350 واحد صنفی خدماتی در استان فعال بود اما این تعداد در سال 97 به بیش از 4 هزار واحد رسیده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 7 هزار واحد توزیعی در استان فعال بود اما اینک تعداد واحدهای توزیعی خدماتی استان به بیش از 21 هزار واحد افزایش یافته است.
نصیری همچنین به رشد شاخص های فرهنگی در استان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: درصد باسوادی در استان در سال 57، 35 درصد بود اما در سال 97 به 85 درصد رسیده است.
وی، جمعیت دانش آموزی استان در سال 57 را 89 هزار و 257 نفر اعلام کرد و افزود: این جمعیت در سال تحصیلی 97-98 به 192 هزار و 346 دانش آموز افزایش یافته است.
نصیری خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان استان نیز از 990 نفر در سال 57 به 53 هزار و 533 نفر در سال جاری رسیده و تعداد اعضای هیات علمی از 10 نفر در سال 57 به یک هزار و 810 نفر رشد داشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار چهارمحال و بختیاری به دستاوردهای حوزه عدالت و سلامت قضایی در استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال 57 در استان 20 قاضی، 4 کارمند دادگستری و 5 شعبه قضایی در استان فعال بود اما اینک 185 قاضی، 702 کارمند، 18 حوزه قضایی و 164 شعبه قضایی مصوب در استان فعالیت دارند.
نصیری در ادامه با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان معادل 469 هزار نفر از خدمات بیمه تامین اجتماعی برخوردارند، تصریح کرد: این در حالیست که در سال 57 کمتر از یک هزار نفر در استان زیرپوشش اجتماعی قرار داشتند.