به گزارش اکونا پرس،

حسن شمسی پور گفت: در شهرستانها نیز فروش فوق العاده فعال است.

وی شمسی پور افزود: تامین کالاهای اساسی، ضروری و روزمره از جمله بحث تامین گوشت قرمز و سفید، شکر و گندم برعهده سازمان جهادکشاورزی است و بازرسی و نظارت بر نحوه توزیع بر عهده سازمان صنعت و معدن و تجارت است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال وبختیاری همچنین گفت: بحث گرانی در بازار وجود دارد که بدلیل پایین بودن قدرت خرید مردم است و گرانفروشی در سطح بازار وجود ندارد و قیمت اجناس تابع از قیمت هاست.

وی به افزایش 2.5 برابری قیمت گوشت در بازار اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت در سطح کشور است، نه در چرخه مصرف که با تمهیدات اندیشیده شده بدنبال کاهش قیمت ها هستیم.

شمسی پور از توزیع 937 تن برنج تنظیم بازار و 2 تن شکر مصرف خانوار، صنعت و صف با رویکرد عرضه مستقیم به بازار خبر داد و گفت: در بازار کمبود کالا وجود ندارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هزار تن مرغ و 530 تن گوشت گرم و منجمد در بازار توزیع شده که این میزان به نسبت جمعیت خوب است، اما به نسبت سرانه مصرف گوشت قرمز که ماهانه 1.5کیلوگرم به ازای هر نفر و مرغ 2 تا 2.5 کیلوگرم است، مناسب نیست.

شمسی پور، از شناسایی جامعه هدف خاص برای توزیع هدفمند اقلام و کالاهای اساسی از جمله گوشت سفید و قرمز و شکر خبر داد و گفت: با این میزان اختلاف قیمت بین کالاهای اساسی، بحث تنظیم بازار به سمت تامین بازار به پیش می رود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری همچنین گفت: هم اکنون 3 هزار و 100 انبار کالای اساسی، واسطه ای و تولیدی در استان فعال است و موجودی کالا در استان خوب است.

وی، با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در حوزه قیمت محصولات و کالاها و تنظیم بازار باید منطقه ای باشد نه در سطح کلان افزود: بازار حلقه آخر فروش محصول است و سود کمی نصیب کسبه می شود.

شمسی پور افزود: کاهش قدرت خرید خانوارها و اولویت ها آنها برای خرید، بر حاشیه سود و خرید بازار نیز تاثیر گذاشته است.

وی گفت: حلقه آخر، بازار است اگر قیمت تمام شده کالا بالا باشد و با این قیمت در بازار توزیع شود، در نتیجه در بازار نیز گران به فروش می رسد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بدلیل چسبندگی قیمت، زمانی که قیمت کالا افزایش پیدا می کند نسبت به کاهش مقاومت دارد.

وی از قیمت گذاری از سوی انجمن نرخ گذاری قیمت ها انتقاد کرد و گفت: قیمت گذاری برکالاها براساس واقعیت ها نیست.

شمسی پور افزود: در قیمت گذاری برخی کالاها افزایش قیمت دلار و مواد اولیه تاثیرگذار بوده اما در برخی کالاها از جمله رب گوجه که داخلی است افزایش 3 تا 2 برابر قیمت بی معناست.

وی گفت: حلقه اول گمشده که در بازار دنبال آن می گردیم قیمت گذاری است که توسط انجمن ها انجام می شود که نیاز به یک بازنگری دارد.

شمسی پور با تاکید بر اینکه سزای گرانفروشی و مبارزه با گرانی، نخریدن است، افزود: مردم به عنوان مصرف کننده چون درآمد پایین دارند، معتقدند که اگر امروز نخریم فردا گران تر می شود و در نتیجه به سمت خرید گرایش بیشتری پیدا کنند.

شمسی پور گفت: تغییر فرهنگ خرید بیش از نیاز در بین مردم باعث می شود نتوان در زمینه تنظیم قیمت گام برداشت.