به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری اظهار کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متعددی در مجموعه اوقاف وجود دارد البته در این بین با چالش‌ها و موانعی‌ هم روبرو هستیم و در عین حال نیازهایی وجود دارد که هنوز برای پاسخگویی کامل به آنها برنامه‌ریزی نشده است.

وی افزود: در بخش نخست باید گفت ظرفیت‌های اوقاف در حوزه موقوفات بسیار متعدد هستند زیرا نیت‌های متنوعی توسط واقفان در نظر گرفته شده که می‌تواند نیازهای روز جامعه را برطرف کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه ۲۵۰۰ موقوفه و ۱۶ هزار رقبه در استان قم وجود دارد گفت: این سرمایه عظیم با سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری صحیح، بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را حل می‌کند.

وی ادامه داد: البته برخی از این موقوفات به دلایل مختلف بلااستفاده مانده‌اند، مانند زمین‌های زراعی که به خاطر خشکسالی، امکان کشاورزی در آنها وجود ندارد همچنین املاک وقفی متعددی هم وجود دارند که امکان سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد ولی چنین اقدامی صورت نگرفته است.

اسکندری با اشاره به بقاع متبرکه به عنوان دیگر ظرفیت اوقاف ابراز کرد: این مراکز از نظر فرهنگی و اجتماعی، ظرفیتی تاثیرگذار به شمار می‌روند که در گذشته برنامه ریزیهایی صورت گرفته است لکن هنوز خیلی جای کار دارد که انشالله با ریشه کن شدن ویروس کرونا حرکت فرهنگی گسترده تری انجام خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی برای معرفی بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی عنوان کرد: این کار شروع شده و تاکنون اقدامات گوناگونی صورت گرفته که تاثیر آنها را در سطح جامعه شاهد بوده‌ایم.

وی به خیرین به عنوان دیگر ظرفیت موجود در مجموعه اوقاف اشاره و خاطرنشان کرد: ارتباط موثر با خیرین نیک‌اندیش چه در بحث کمک‌رسانی و چه موقوفات جدید، اهمیت فراوانی دارد.

اسکندری ادامه داد: فعالیت‌های اجتماعی خوبی با محوریت مراکز افق بقاع متبرکه اجرایی شده که از آن جمله می‌توان به طرح‌های ارائه دارو و درمان رایگان برای نیازمندان، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در قالب رزمایش مواسات و همدلی و همچنین در هنگامه بروز حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و مانند اینها اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه از همه امکانات برای سرمایه‌گذاری در موقوفات و بهره‌وری بیشتر از آنها استفاده می‌کنیم گفت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به استقرار نیروگاه‌های خورشیدی روی بام بقاع متبرکه اشاره کرد همچنین طرح‌هایی در حوزه دامپروری و کشاورزی هم تدوین شده که به زودی اجرایی خواهند شد.

وی تصریح کرد: در ارتباط با مشکلات و چالش‌های پیش روی اوقاف باید به مسائلی اشاره کرد که با برخی دیگر از دستگاه‌ها داریم که با همراهی و کمک های مجموعه استانداری می توان حل و فصل نمود.