به گزارش اکونا پرس،

دکتر محمد ضرغام پیرامون دستاوردهای این واحد درمانی در سال جاری اظهار داشت: مرکز سلامت کار شرکت پالایش نفت تهران با تاکید بر دستورالعمل های ابلاغی بهداشت و درمان صنعت نفت و هم‌راستا با اداره HSE و واحد بهداشت صنعتی بر اساس نیاز شرکت، خدمات بهداشتی درمانی و طب کار را به کارکنان ارائه می‌نماید. بر این اساس می‌توان ارتقاء کیفیت درمان، حفظ و ارتقاء سلامت جسم و روان، افزایش بهره‌وری، مدیریت بلایا و خدمات اورژانس را به عنوان استراتژی های اصلی این مرکز درمانی برشمرد.

وی ادامه داد: این مرکز با همراهی و حمایت مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران، در راستای تحقق سیستم مدیریت بهداشت بر مبنای راهنمای OGP برنامه های مشترک با واحد بهداشت صنعتی و اداره HSE در سطح شرکت تعریف نموده که از آن جمله می توان به مدیریت فوریت های پزشکی بر اساس نتایج ارزیابی ریسک های عملیاتی شرکت و حوادث شایع صورت گرفته با پیش بینی تجهیزات مورد نیاز، عقد تفاهم‌نامه با بیمارستان های معین و خرید کیت سوختگی و تأمین آنتی دوت گاز H2S با هدف کاهش اثرات ناشی از حوادث بر سلامت کارکنان، اشاره داشت. علاوه بر آن خدماتی نظیر مدیریت بیماری‌های شغلی در جهت کاهش اثرات عوامل زیان‌آور محیط کار بر شاغلین، کاهش اثرات بیماری های شغلی بر توانایی کار کارکنان، توان‌بخشی بیماران و حادثه دیدگان و کمک به بازگشت به کار ایشان صورت می پذیرد. همچنین ارزیابی تناسب شغلی و مراقبت بهداشتی در طول فرایند معاینات بدو استخدام و دوره ای سالانه کارکنان با هدف اطمینان از عملکرد سالم و ایمن شاغلین بر اساس ماهیت شغل، مواجهات شغلی، ریسک های محیط کار و همچنین انجام معاینات ویژه جهت مشاغل از جمله حراست، آتش نشانی، معاینات کار در ارتفاع و ورود به فضای بسته صورت  می پذیرد. در این راستا پیگیری کمیسیون پزشکی و جابجایی های شغلی کارکنان نیز جهت کاهش حوادث و بیماری‌های محیط کار با حضور در جلسات کمیته سلامت و بهداشت کارکنان و پیگیری شاخص های مرتبط با خروجی نتایج معاینات دوره ای و اجرای آرای کمیسیون پزشکی و محدودیت های شغلی انجام شده است. ارتباط با نهادهایی از جمله مراکز بهداشت و درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌منظور اخذ مجوزهای لازم و نیز اجرا و پیاده سازی به روزترین دستورالعمل های بهداشتی و درمانی هم‌راستا با بهداشت و درمان صنعت نفت در دستور کار این مرکز و واحد بهداشت صنعتی شرکت قرار دارد.

دکتر ضرغام پیرامون اقدامات مرکز سلامت شرکت پالایش نفت تهران در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و انجام اقدامات آموزشی مرتبط با آن تصریح کرد: با حمایت مدیران ارشد پالایشگاه و همراهی اداره HSE و واحد بهداشت صنعتی در شرایط خاص اپیدمی ویروس کوید 19 اقدامات بنیادینی در سطح شرکت صورت پذیرفت که اجرای دستورالعمل ها و پروتکل های وزارت بهداشت با حضور در جلسات ستاد مقابله با کرونا به‌منظور تنظیم برنامه های بهداشتی محیط کار، تریاژ کارکنان مشکوک در بدو ورود به شرکت و اجرای دستورالعمل بازگشت به کار شاغلین، تدوین و اجرای پروتکل اعزام یا ارجاع بیماران کرونا از محل کار به درمانگاه و از درمانگاه به بیمارستان، اعمال توصیه های تغذیه ای کووید 19در غذای رستوران، توزیع ماهانه قرص ویتامین D، پیگیری تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات مورد نیاز در شرایط کرونا، تجهیز اتاق تریاژ اختصاصی در ورودی ساختمان مرکز سلامت کار به‌منظور بررسی موارد مشکوک احتمالی، هماهنگی با اورژانس و بیمارستان های منطقه جنوب تهران جهت مدیریت اعزام و تسریع درمان کارکنان پیمانکاری و بررسی پرونده پزشکی کارکنان دارای ریسک فاکتورهای سلامتی و بیماری زمینه ای بر اساس پروتکل وزارت بهداشت جهت اعمال کنترل های پیشگیرانه و حضور حداقلی ایشان بخشی از این اقدامات می باشد. علاوه بر آن ثبت اطلاعات کارکنان مشکوک، محتمل و مبتلا و پیگیری تکمیل درمان، بازگشت به کار، بررسی و تائید استعلاجی ایشان، عقد تفاهم نامه با آزمایشگاه مجاز جهت انجام تست کرونای کارکنان پیمانکاری و کاهش هزینه های تحمیلی به آنان، غربالگری کلیه کارآموزان و مهمانان به شرکت و پایش سلامت ایشان در بدو ورود، آموزش استفاده از تب سنج های دیجیتال به نفرات حراست و آتش نشانی و آموزش کارکنان آتش نشان جهت رعایت الزامات بهداشتی و مراقبتی به‌منظور اعزام های داخل شرکت از دیگر اقدامات مجموعه بهداشت و درمان شرکت پالایش نفت تهران می باشد. ذکر این نکته ضروریست که با توجه به انجام تعمیرات اساسی، به‌عنوان اولین شرکت پالایشی در خرداد و تیر ماه 99 تریاژ کرونا و غربالگری کووید19 و معاینات طب کار تمامی کارکنان در تعمیرات اساسی آیزوماکس و هیدروژن شمالی (824 نفر) در این مرکز درمانی صورت پذیرفت.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به یافته های بالینی و شواهد اپیدمیولوژیک علائم و نشانه های بیماری کرونا به‌منظور شناسایی و معرفی افراد به درمانگاه، (براساس جدیدترین نسخه راهنمای تشخیص و درمان کووید -19) گفت: شروع ناگهانی تب و سرفه، شروع ناگهانی حداقل 3 مورد از علائم تب؛ سرفه؛ ضعف عمومی، خستگی مفرط؛ سردرد؛ درد عضلانی؛ گلودرد؛ آبریزش بینی؛ تنگی نفس؛ بی اشتهایی، تهوع، استفراغ؛ اسهال؛ کاهش سطح هوشیاری و هرگونه علائم پوستی و یا عفونت چشمیخ یافته های بالینی این ویروس خطرناک است که همکاران گرامی موظف‌اند در صورت بروز این علائم به مرکز درمانی مراجعه نمایند.

وی با تأکید بر عدم حضور در محل های پر ازدحام در مواقع غیر ضروری، عدم تماس چهره به چهره در فاصله کمتر از یک متر و نیم و عدم تماس نزدیک (تماس مستقیم یا مراقبت بدون بکارگیری تجهیزات مناسب حفاظت فردی از بیمار مبتلا به کرونا) اظهار داشت: تمامی افرادی که با علائم به نفع کووید 19 مراجعه می کنند باید ابتدا (درکانکس تریاژ تنفسی) ازنظر علائم حیاتی مورد ارزیابی قرار بگیرند. بنابراین هریک از همکاران در صورت احساس علائم فوق الذکر به محض ورود (قبل از مراجعه به محل کار) به کانکس تریاژ تنفسی درمانگاه مراجعه نمایند. جهت کنترل کووید 19 می بایست ضمن شست و شو و رعایت بهداشت دست، رعایت آداب تنفسی (استفاده از ماسک؛ رعایت آداب سرفه؛ عطسه و ...) و فاصله گذاری اجتماعی، موازین ایمنی و بهداشتی را همواره مدنظر قرار دهیم.

رئیس مرکز سلامت کار شرکت پالایش نفت تهران در خاتمه بیان داشت: پیشگیری به مراتب کم هزینه تر و راحت تر از درمان است. باید بدانیم که خشک کردن ریشه این بیماری مهلک نیازمند عزم همگانی است. با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خود و عزیزانمان را تا جای ممکن از آسیب این بیماری مصون بداریم.