به گزارش اکونا پرس،

محمدرضا کجباف در مصاحبه اختصاصی با معدن نامه با اشاره به تولید انواع ریل در ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: در سال جهش تولید تلاش می‌کنیم به لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد چشمگیری در تولید این شرکت باشیم و با تنوع‌بخشی به سبد کالای ذوب‌آهن بخشی از نیاز واردات کشور را مرتفع کنیم.

مدیربازاریابی و فروش داخلی  ذوب‌آهن اصفهان در ادامه افزود: این شرکت طی سالهای گذشته اقدامات مهمی در خصوص تولید ریل انجام داده است. ذوب آهن در سال 93 نسبت به عقد قراردادخرید  تجهیزات تولید ریل با آلمان را انجام  و عملاً از سال 95 تولید ریل ملی در این شرکت آغاز شد ،که شاهد استقبال خوبی از محصولات این مجموعه بوده‌ایم به‌طوری‌که در سه سال گذشته مابین سالهای 96 تا 98 چندین قرارداد تأمین ریل با شرکت زیرساخت و متروهای تهران، متروی بهارستان اصفهان و مذاکراتی با متروی مشهد و موارد این‌چنینی داشته‌ایم.

 اخیراً نیز تفاهم‌نامه قرارداد 90 هزار تنی تأمین ریل مسیر چابهار- زاهدان با قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد شده است که مسیری بسیار استراتژیک است.

راه‌آهن چابهار - زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی، تنها بندر موجود در سواحل مکران و این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: ذوب‌آهن اصفهان 7 شهریور 99 گواهینامه استاندارد ریل  را از سازمان ملی استانداردکشور برای تولید ریل راه‌آهن را دریافت نمود.

این شرکت با ارائه  مدارک ومستندات فنی، مکاتباتی با سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و شرکت بورس کالا داشته است، در این مکاتبات، «ذوب» مقدمات لازم را برای پذیرش کالا در بورس گذراند و پس از تکمیل مدارک لازم، گواهینامه‌ای دریافت کرد که مبنای آن پذیرش محصول جدید و راهبردی ما، به‌عنوان محصول «ریل ملی» در بورس بوده است.  وطی دوماه گذشته حدود 7 نوبت ریل حدود 15هزارتن  در بورس کالا  عرضه شده است

 با این روال خریداران می‌توانند به‌صورت شفاف و طبق قواعد بورس، خرید رااز طریق بورس کالا  از ذوب‌آهن انجام دهند و متقابلاً ذوب‌آهن متعهد شده است که براساس قوانین سازمان بورس، محصول را در زمان‌های مقرر و توافق شده در اختیار مشتریان خود قرار دهد. تمامی عرضه‌ها در ذوب آهن، طبق قوانین انجام شده است به‌طور مثال تاکنون 1200 تن ریل برای متروی بهارستان اصفهان و هفته گذشته 10 هزار تن ریل برای مسیر چابهار-زاهدان در بورس عرضه شده است.

کجباف اشاره کرد: با توجه به نیاز معادن به ریل وارداتی R18  درصدد تولید این محصول برآمدیم که این مسیر در یک پروسه چندین ماهه انجام شد و عملاً از مردادماه امسال ریل R18 را به‌صورت آزمایشی تولید کردیم که با طی کردن مسیر تکاملی، برای اولین بار در چهارشنبه 28 آبان ماه ریل در بورس عرضه خواهد شد. در همین راستا اولین محموله 418 تن در بورس کالا عرضه می شود که امیدواریم با بازاریابی میدانی و شناخت از بازار مورد استقبال خوبی واقع شود و کشور از ورود این کالای مهم و استراتژیک خودکفا گردد.

مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان در خصوص تعیین قیمت این محصول خاطرنشان شد: در حال حاضر ریل R18  در کشور استفاده می‌شود و متقاضیان تا پیش از تولید ذوب‌آهن اصفهان این محصول را وارد کرده‌اند و با محدوده قیمتی 32 الی  35 هزار تومان در حال خریدوفروش است.

ما برای اولین عرضه این محصول مهم و استراتژیک  قیمتی پایین تر از قیمت وارداتی را مبنا قرار دادیم و بر همین اساس با قیمت 26 هزار و 900 تومان در بورس کالا عرضه خواهد شد که بسیار پایین‌تر از قیمت وارداتی این محصول است.

وی تأثیر مثبت عرضه این محصول بر نماد «ذوب» را تائید کرد و افزود: هر اتفاق مثبتی در سازمان تأثیر خوبی بر نماد بورسی آن خواهد داشت و اگر تنوع محصول، توسعه محصول و توسعه بازار، فروش و تولید بیشتر شود نماد به‌صورت مثبت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. با عرضه ریل R18 ما محصول جدیدی در بورس کالا عرضه می‌کنیم و کشور را از واردات یک محصول خودکفا خواهیم کرد که با اثرگذاری خود نماد شرکت را مثبت می‌کند.

کجباف در آخر به نحوه عرضه این محصول اشاره کرد و گفت: بر اساس یک جدول زمان‌بندی توسط شرکت بر مبنای نیازسنجی کشور و نیازسنجی واصل شده از شرکت‌ها، عرضه ریل‌های متفاوت را انجام خواهیم داد.