به گزارش اکونا پرس،

علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از مجتمع بندری امام خمینی (ره)، ضمن اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر تسریع در خروج کالاهای اساسی از بنادر بیان داشت: هم اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در بندرامام خمینی(ره) موجود و ۴۹۰ هزار تن در لنگرگاه در حال تخلیه است.

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه پیش از این حدود ۱۷۰ هزار تن کالا از این بندر ترخیص شده بود اظهار داشت: در مجموع از بندر امام خمینی(ره) و بندرعباس ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی ترخیص شده است. وی افزود: با توجه به حساسیت بازار، وزارت صمت خود را مسئول می‌داند که در تامین کالای اساسی اقدامات لازم را انجام دهد. با توجه به دستور رییس جمهور در سه هفته گذشته مبنی بر ترخیص فوری کالاهای موجود در بنادر کشور، امروز از انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) بازدید داشتیم. خوشبختانه کالاهای موجود در بنادر فراوان است و باید هر چه سریعتر کار ترخیص آنها انجام می‌شد که با دستور رییس جمهور زمینه این کار فراهم شد.

وی گفت: فکر می‌کنم با توجه به موجودی خوب بنادر و وضعیت ذخایر راهبردی کالا که در انبارها داریم، از لحاظ کالای اساسی مشکلی نداریم ولی باید عملیات ترخیص کالا را سرعت می‌دادیم تا کالاها به سرعت دست مردم و واحدهای تولیدی برسند.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: از طرفی حدود چهار میلیون تن کالاهای کارخانجاتی در بنادر است که اگر ترخیص شوند چرخه تولید بیشتر می‌چرخد و تولید کشور رونق بهتری می‌گیرد. قطعا برای کاهش قیمت در بازار باید فراوانی کالا داشته و عرضه را زیاد کنیم.

رزم حسینی افزود: دولت برای تامین نهاده‌های کشاورزی نزدیک به ۶ میلیارد دلار در سال اعتبار تخصیص داده که تاکنون انواع نهاده‌های کشاورزی با اعتباری نزدیک به پنج میلیارد دلار وارد کشور شده و به تدریج وارد شبکه توزیع بازارهای کشاورزی شده است. کار ما به عنوان وزارت صمت تحویل کالا از بنادر به جهاد کشاورزی است و شبکه توزیع و تامین مرغ و تخم مرغ توسط جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.