به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از  روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، جمالی پور، استاندار قزوین که به همراه جمعی از مدیران و مسئولان استان، از فرآیند تولید برق و فعالیت های تعمیرات واحدهای نیروگاه بازدید نمود، با اشاره به ظرفیت های تخصصی و فنی داخلی گفت: کشور ما دارای ظرفیت های بسیار مناسبی برای توسعه و پیشرفت های صنعتیاست؛ به طوری که به واسطه وجود این ظرفیت ها و حضور دانشمندان و جوانان خوش فکر و پرتلاشمان است که علی رغم اعمال تحریم های گسترده علیه کشورمان توانسته ایم از دهه های گذشته تاکنون به پیشرفت های بزرگی در صنایع، به ویژه در صنعت برق،دست یابیم. جمالی پور در این باره بیان داشت: در سال های نخست انقلاب اسلامی، ساختن زیرساخت های صنعتی، از آرزوهای مسئولان کشور بود که احداث آن ها نیز با وابستگی همراه بود اما امروزه با توسعه دانش فنی و تکیه بر تخصص جوانانمان، احداث و توسعه صنایع بزرگ و مادر، به موضوعی عادی تبدیل شده است به گونه ای که در این سال ها، ده ها سد آبی و نیروگاه های بزرگ در نقاط مختلف کشور احداث شده است و این رشد، مدیون تجربه سازندگی پس از جنگ تحمیلی است. جمالی پور در ادامه با تاکید بر توجه به جوانب توسعه افزود: همه ما در یک کشتی به نام ایران نشسته ایم. بنابراین باید برای دستیابی به هدف متعالی، علاوه بر توسعه و پیشرفت صنعتی، به حواشی و جوانب آن هم توجه داشته باشیم. بنابراین انتظار می رود تا مدیران و مسئولان دلسوز استان، در کنار ضرورت توسعه، پیگیر توقعات و خواسته های شهروندان بوده و راهکارهای عملی خود را ارائه نمایند.

استاندار قزوین با اشاره به این که نیروگاه شهید رجایی یک مرکز مهم صنعتی در استان و کشور است، نیاز مردم منطقه را هم دارای اهمیت دانست و گفت: آلایندگی استان، به ویژه حوزه شهرستان آبیک، موضوعی است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان، در این باره پژوهش تخصصی انجام داده است که نتایج این مطالعه برای سیاست گذاری آینده استان، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

فرخ زاد معاون عمرانی استانداری قزوین هم ضمن تشکر از مدیریت نیروگاه به دلیل فراهم آوردن زمینه این بازدید گفت: تلاش داشتیم تا پیش از آغاز فصل سرما از نیروگاه بازدید نماییم تا از نزدیک با مسائل صنعت تولید برق در این مجموعه آشنا شویم.

وی در خصوص سوخت مصرفی نیروگاه بیان داشت: با توجه به دغدغه های موجود، می باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد از سوخت مایع در نیروگاه استفاده نکنیم که البته با واقعیت ها و محدودیت هایی هم در این حوزه روبرو هستیم. از این روی در تلاشیم تا با رایزنی با مسئولان کشور، سهم سوخت گاز طبیعی نیروگاه را افزایش دهیم.

مدیرعامل نیروگاه در مقایسه توسعه زیرساخت های صنعت برق در پیش از انقلاب، با میزان توسعه آن پس از سال 57 بیان داشت: پیش از انقلاب، ظرفیت منصوبه نیروگاهی، حدود 7 هزار مگاوات بود که در پایان سال 98 و علی رغم رشد 2 برابری جمعیت کشور نسبت به سال 57، قدرت منصوبه نیروگاهی به حدود 82 هزار مگاوات رسیده است که این میزان رشد، بیانگر توجه مسئولان به موضوع توسعه این صنعت به عنوان صنعت زیرساخت و مادر است.

فرهور با اشاره به سهم نیروگاه شهید رجایی در تولید برق کشور اظهار داشت: سهم این نیروگاه از نظر قدرت منصوبه، نسبت به کل کشور، 5/2 درصد است اما این شرکتبا تولید سالانه حدود 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی،حدود 7/3 درصد از انرژی الکتریکی کشور را تامین می کند.

در ادامه، مدیرعامل نیروگاه به تشریح سهم سوخت مصرفی واحدهای سیزده گانه نیروگاه و دلایل استفاده از انواع سوخت گاز طبیعی و مایع برای تولید برق پایدار پرداخت و بیان داشت: تخصیص سهمیه سوخت برای تولید برق، تصمیمی است که براساس شرایط جوی و ...، از سوی مراکز دیسپاچینگ گاز و دیسپاچینگ برق گرفته می شود، در حالی که این شرکت، هیچ گونه قدرت دخالتی در این تصمیم گیری ندارد.

فرهور ادامه داد: اولویت ما در استفاده از سوخت گاز طبیعی است چرا که مصرف سوخت مایع، موجب تحمیل هزینه های زیادی خواهد شد. به طوری که استفاده از سوخت مایع، هزینه های تعمیرات واحدها را بین 5/1 تا 2 برابر افزایش می دهد. اما علی رغم این موضوع به دلایل مختلف، در ماه هایی از سال، ناچار به استفاده از سوخت مایع خواهیم شد. از سویی با کمک مسئولان استان توانستیم در چند سال گذشته، میزان مصرف سوخت گاز طبیعی را افزایش دهیم که این رقم حدود 85 درصد نسبت به مصرف سوخت مایع است.

وی توجه به احداث نیروگاه های جدید را به دلیل افزایش تقاضای مصرف انرژی الکتریکی، مهم دانست و اظهار داشت: در سال 1390، ظرفیت نیروگاهی، حدود 54 هزار مگاوات بود که اکنون از 68 هزار مگاوات گذشته است. بنابراین برای پاسخ به نیاز روزافزون مصرف انرژی الکتریکی، می باید هرساله 5 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

در پایان، استاندار قزوین، از مدیریت و کارکنان نیروگاه شهید رجایی به دلیل تلاش برای تولید برق پایدار و خدمت رسانی به شهروندان، تقدیر و تشکر نمود و در ادامه، با حضور در نیروگاه های سیکل ترکیبی و بخار، از فرآیند تعمیرات واحدهای شماره 2 و شماره 5 گازی و تعمیرات واحدهای شماره 3 و شماره 4 بخاری به همراه اتاق فرمان نیروگاه بخار، بازدید نمود.