به گزارش اکونا پرس،

دکتر بهمن صادقی سده گفت: با توجه به اینکه درمان پایه و اصلی کرونا، اکسیژن است لذا بعد از انتخاب بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک به عنوان سانتر کرونا و کمبودی که در این مرکز احساس می شد، در نوبت ها و فواصل زمانی مختلف سه دستگاه اکسیژن ساز با ظرفیت ۶۰۰ لیتر در دقیقه یعنی در مجموع ۱۸۰۰ لیتر در دقیقه نصب شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این بیمارستان ظرفیت ۲۵۰ بیمار و نیز ۶۰ تخت آی سی یو دارد و هر بیمار مبتلا به کرونا با بستری شدن در بخش حدود ۱۰ لیتر در دقیقه اکسیژن مصرف می‌کند و بیمارانی که در بخش های ویژه بستری می شوند، نیاز به حداقل ۱۵ لیتر اکسیژن در دقیقه دارند با بستری نمودن بالغ بر ۱۸۰ بیمار و بیشتر، شاهد کمبود اکسیژن خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: به منظور تقویت اکسیژن تولیدی این مرکز باید از دستگاه اکسیژن ساز مایع استفاده کنیم و به دلیل اینکه اضافه کردن دستگاه اکسیژن ساز ستونی نیازمند تقویت سیستم برق رسانی بوده که این امر امکان پذیر نیست، در آینده این نه چندان دور برای این مرکز یک مخزن اکسیژن مایع ۲۰ الی ۲۵ تنی خریداری و نصب خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خلوص اکسیژن 99 درصدی از اکسیژن مایع از دیگر مزایای استفاده از اکسیژن مایع است.

دکتر صادقی گفت: در بیمارستان آیت الله خوانساری به عنوان سانتر دوم کرونا، با ظرفیت ۱۴۰ تخت در حال حاضر ۲ دستگاه اکسیژن با ظرفیت مجموع ۱۲۰۰ لیتر در دقیقه اکسیژن وجود دارد، که در صورت تکمیل شدن کل ظرفیت این بیمارستان بعلاوه ۳۰ تخت آی سی یو این بیمارستان، این مرکز نیز نیاز به تقویت سیستم اکسیژن‌رسانی دارد که مجبور هستیم از ذخایر اکسیژن مایع استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بار بیماری و مراجعات بیماران زیاد شود ناچار هستیم که بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) را به ‌عنوان سانتر سوم درگیر بیماری کرونا نماییم که این مرکز یک دستگاه اکسیژن ساز با ظرفیت ۶۰۰ لیتر در دقیقه دارد، اما با توجه به فعال شدن ۱۰۰ الی ۱۵۰ تخت برای بیماران کرونایی در این مرکز، نیازمند یک دستگاه اکسیژن ساز با ظرفیت ۶۰۰ لیتر می باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: با توجه به محدودیت های جدی و شدید در سانتر اصلی کرونا دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان آیت الله طالقانی و امیرکبیر به بیمارستان های امیرالمومنین(ع) و آیت الله خوانساری منتقل شد، بنابراین در حال حاضر مراکز آیت الله طالقانی و امیرکبیر هیچ دستگاه اکسیژن سازی ندارند.

وی افزود: با توجه به افتتاح مگا nicu نوزادان با حداقل ۲۰ تخت طی دو هفته آتی در بیمارستان‌ آیت الله طالقانی، نیاز جدی به دستگاه اکسیژن ساز با حداقل ظرفیت ۶۰۰ لیتر در دقیقه وجود دارد.

دکتر صادقی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر  تنها در دو شهرستان استان دستگاه اکسیژن ساز وجود دارد، و در هر بیمارستان در شهرستان های استان مرکزی، ۶۴ تختخوابی بوده و همچنین در هر بیمارستان ۴ الی ۶ تخت آی سی یو وجود دارد نیاز هر بیمارستان ۳۵۰ لیتر اکسیژن در دقیقه می باشد، گفت: تامین اکسیژن با کپسول های اکسیژن بسیار پرمخاطره، پرهزینه و یک روش غیر مطمئن می باشد؛ بنابراین شهرستان های استان مرکزی نیز باید به تدریج به دستگاه اکسیژن ساز مجهز شوند؛ مجموعه علوم پزشکی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بهترین و مطلوب ترین خدمات درمانی را به مردم استان ارائه دهد، امید است مردم نیز با حمایت و جدیت ما را یاری نمایند.