به گزارش اکونا پرس،

 بنابراین توجه به اقتصاد دیجیتال و ایجاد زیرساخت های مناسب برای تمامی کشورها بیش از پیش اهمیت دارد و کشورهایی که این زیرساخت ها را سریعتر فراهم کنند از اقتصاد بالنده تری برخوردار خواهند بود.

وقتی از اقتصاد دیجیتال سخن می گوییم منظورمان استفاده از انواع ابزارهای نوین ارتباطی برای پیشبرد اقتصاد کشور است. به بیان دیگر اقتصاد دیجیتال دربرگیرنده مجموعه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است که از بسترهایی همچون اینترنت و موبایل قابلیت عملیاتی شدن دارد، خرید آنلاین، حواله پول، پیام مجازی برای شریک تجاری و … همه و همه را می توان ذیل اقتصاد دیجیتال تعریف کرد.

با توجه به ساختارهای سنتی حاکم بر تولید و تجارت کشور و پایین بودن توان رقابتی اقتصاد که با پایین بودن نرخ رشد بهره‌وری، رشد اقتصادی نازل و نرخ بیکاری بالا به‌ویژه نرخ بیکاری دانش‌آموختگان همراه است؛ توسعه اقتصاد دیجیتالی برای حل بخشی از مشکلات کشور در ایران امری ضروری است و شیوع ویروس کرونا اهمیت این موضوع را در کشور بیش از پیش نمایان کرد.

در سال های اخیر توجه به اقتصاد دیجیتال یکی از برنامه های مهم وزارت اطلاعات و ارتباطات بوده به طوری که پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، با هدف توسعه شبکه اقتصاد دیجیتال (تاد) از پروژه‌های توسعه محصول شرکت‌های فناور تحت حمایت مراکز عضو شبکه به صورت مشارکت در تامین اعتبار حمایت می‌کند.

پارک علم و فناوری یزد نیز به عنوان یکی از نهادهای مهم علمی و فناوری استان، توجه به اقتصاد دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده و با پیگیری های صورت گرفته توانسته به شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال کشور بپیوندد.

با پیوستن پارک علم و فناوری یزد به شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال، فرصت استفاده از گرنت رشد برای شرکت های فناور مستقر نیز میسر شد و پس از اطلاع رسانی و مشاوره های مدیران پردیس، متقاضیان استفاده از این گرنت درخواست های خود را ارسال کردند.

این مجموعه 309 شرکت فناور و 10 نهاد فناوری وابسته دارد که از این تعداد 99 شرکت یعنی حدود 32 درصد آن در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می کنند. پارک علم و فناوری یزد در سال های اخیر توجه ویژه ای به ایجاد زیرساخت های مناسب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته است که علاوه بر افزایش تعداد شرکت های پذیرش شده در این حوزه می توان به ارائه خدمات شبکه یکپارچه در مجموعه های پارک، ارائه خدمات سرور (فیزیکی، مجازی)، ارائه مشاوره های تخصصی به شرکت ها، ارائه خدمات لینک وایرلس، تامین زیرساخت های لازم برای اجرای پایلوت پروژه های شرکت های حوزه آی تی (مستقر در پارک)، تامین زیرساخت فیبر نوری، ارائه خدمات پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری، ایجاد کارگاه تولید انیمیشن، ایجاد مرکز توسعه فناوری های دیجیتال، سرویس FTTH، اینترنت با پهنای باند 155MBPS و 30MBPS پشتیبان اشاره کرد.

پارک علم و فناوری یزد برنامه هایی نیز در حوزه فناوری اقتصاد دیجیتال در دستور کارخود قرار داده است که اولویت پذیرش و حمایت در حوزه فناوری‌های نوظهور نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده‌های بزرگ و پردازش ابری، زنجیره‌های بلوکی، فناوری‌های هوشمندسازی و نسل چهارم صنعتی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، تمرکز بر پرورش نیروی انسانی در حوزه‌های اولویت دار با برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی کمک به رشد و بزرگ‌ شدن استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌های اولویت‌دار، گسترش توانمندی‌های دیجیتال برای تیم مدیریت و شرکت‌های مستقر در پارک، استفاده از فناوری‌های دیجیتال به منظور برقراری ارتباطات داخلی و خارجی در پارک و تمرکز برروی توانمندی‌ها و نیازهای استان در استقرارindustry4 از جمله آن ها است.

به نظر می رسد مجموعه پارک علم و فناوری یزد توسعه اقتصاد دیجیتال را به عنوان یکی از اهداف خود قرار داده و به سرعت در حال فراهم سازی زیرساخت های آن است.