به گزارش اکونا پرس،

وی با تأکید بر اینکه پودرهای قالب ریخته‌گری از مواد استراتژیک و ضروری فرایند ریخته‌گری و تولید فولاد به شمار می‌آیند گفت: این پودرها پیش از این تماما از خارج کشور وارد می‌شد، اما همکاری و تعامل نزدیک کارشناسان فنی و بازرگانی  فولاد مبارکه و تلاش دو شرکت ایرانی که اقدام به ساخت و وارد کردن تکنولوژی تولید و تجهیزات تولید این پودرها نموده‌اند، سرانجام پس از طی یک فرایند سه‌ساله به ثمر نشست و کشورمان را از واردات این پودرها بی‌نیاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از اعمال تحریم‌های ظالمانۀ آمریکا انتظار می‌رفت تولید فولاد در ایران متوقف شود یا کاهش یابد؛ چراکه مستقیما شرکت فولاد مبارکه را در چند مرحله تحریم کردند؛ اما این اتفاق نیفتاد و امروز می‌بینیم که به همت کارکنان توانمند و شرکت‌های کاسپین پودر فولاد و آترا صنعت اسپادان، مراحل تست پودر قالب که دارای انواع متفاوتی نیز هست، در فولاد مبارکه انجام پذیرفته و هم‌اکنون در مرحلۀ عقد قراردادهای تأمین با این شرکت‌ها هستیم.

به گفتۀ معاون خرید فولاد مبارکه، کیفیت پودر قالب در فرایند ریخته‌گری بسیار مهم است و به دلیل اینکه تکنولوژی تولید این پودر نیز پیچیده است، قبلا نیاز فولاد از طریق شرکت‌های اروپایی و با واسطه تأمین می‌شد. با بومی‌سازی این مواد ضمن قطع وابستگی و تثبیت فرایند تأمین، از خروج مبالغ زیادی ارز جلوگیری به عمل خواهد آمد و از لحاظ اقتصادی نیز منافع خوبی حاصل خواهد شد.

یزدخواستی کسب این موفقیت را به صنعت فولاد کشور تبریک گفت و ضمن تأکید بر رویکرد و عزم جدی فولاد مبارکه بر پیشتازی در حوزۀ بومی‌سازی صنعت فولاد از حمایت‌های بی‌دریغ مدیریت ارشد سازمان و همچنین از تلاش کارکنان شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های سازندۀ این پودرها تشکر و قدردانی کرد.

در پی کسب این موفقیت خبرنگار فولاد با مدیران عامل شرکت‌های داخلی تولیدکنندۀ این نوع پودرها گفت‌وگو کرده است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

محمد قنادیان مدیر شرکت کاسپین پودر فولاد

شرکت کاسپین پودر فولاد با هدف بومی‌سازی انواع پودرهای قالب ریخته‌گری که نقش تعیین‌کننده و استراتژیکی در فرایند تولید کارخانه‌های تولید اسلب، بیلت، بلوم و... دارد، در سال 1396 تحت لیسانس ایتالیا تأسیس شد.

وارداتی بودن و تحت تحریم قرار گرفتن این پودرها در دوره‌های مختلف کارخانه‌های بزرگ فولادسازی و تولید را با مشکلات متعددی مواجه کرده بود. از این رو شرکت کاسپین پودر فولاد پس از آماده‌سازی و نصب تجهیزات کارخانه در زمستان 98، اولین محمولۀ پودر قالب را با راهنمایی شرکت معظم فولاد مبارکه و تحت لیسانس شرکت پروزمیت ایتالیا به‌صورت آزمایشی تولید کرد و با موفقیت در خطوط تولید این شرکت مورداستفاده قرار داد.

پس از موفقیت‌آمیز بودن نتایج، تولید انبوه آن در سال 1399 آغاز شد و اولین تولیدات آن جهت تولید گریدهای مختلف فولادی با کربن‌های متفاوت و فولاد گازترش و همچنین برای استفاده در سایر کارخانه‌های بزرگ فولادسازی در ایران از قبیل فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد سبا و فولاد آلیاژی یزد تولید شد.

پودر قالب ریخته‌گری تولیدشده در کارخانۀ کاسپین پودر فولاد با انواع پودرهای وارداتی قابل‌رقابت و پاسخگوی تولید شمش در مقاطع مختلف است. ظرفیت تولید در این کارخانه جوابگوی نیاز تمامی کارخانه‌های فولاد کشور بوده و در چشم‌انداز آن تخصیص بخشی از تولیدات کارخانه به بازارهای صادراتی نیز در نظر گرفته شده است.

مزایای تولید پودر در ایران علاوه بر در دسترس بودن این ماده و تأمین به‌موقع آن بدون هیچ‌گونه محدودیت در سریع‌ترین زمان ممکن، جلوگیری از خروج ارز  به‌واسطۀ واردات این مواد از خارج از کشور است.

در پایان یادآوری این نکته ضروری است که دستاورد و موفقیت کارخانۀ کاسپین پودر فولاد با تلاش و زحمت مجموعۀ مدیریت و کارکنان آن و حمایت‌های مدیریت شرکت فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا، فولاد هرمزگان و همکاری کارکنان بادانش بخش‌های تولیدی، فنی، بازرگانی، بومی‌سازی و خرید این شرکت‌ها صورت گرفته است و صمیمانه از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنیم. باعث افتخار است که این شرکت علاوه‌بر تأمین نیاز کارخانه‌های داخلی و بی‌نیازی از واردات، صادرات و ارزآوری برای کشور را هدف‌گذاری کرده است.

خانم وطن‌دوست مدیرعامل شرکت آترا صنعت اسپادان

این شرکت تولیدکنندۀ انواع پودر قالب ریخته‌گری گرانوله و انواع فراورده‌های نسوز با هدف اصلی رضایت‌مندی مشتریان و بومی‌سازی محصولات ویژه در راستای مشارکت توسعۀ صنعتی کشور و با انگیزۀ ارائۀ محصولات باکیفیت، فعالیت خود را از ابتدای سال 1397 آغاز کرد.

پودر قالب گرانوله، با تلاش فراوان و انجام تمامی مراحل تولید از آغاز تا خاتمه توسط کادر حرفه‌ای این شرکت و با همکاری مدیران و کارشناسان شرکت فولاد مبارکه در گریدهای مختلف از جمله پودر قالب مخصوص فولاد گازترش مورد مصرف در شرکت فولاد مبارکه و انواع گریدهای موردنیاز در مجتمع فولاد سبا وارد فاز تولید شد. در ادامه، آزمایش این محصول در دیگر واحدهای تولیدی فولاد کشور از جمله فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان و ... نیز با موفقیت انجام شد.

خوشبختانه پودرهای تولیدشده در شرکت آترا صنعت اسپادان از نظر کیفیت به‌خوبی با انواع مشابه وارداتی قابل‌رقابت است؛ ضمن اینکه به‌لحاظ قیمت تمام‌شده نیز با حدود نصف قیمت نمونه‌های وارداتی در اختیار تولیدکنندگان فولاد کشور قرار می‌گیرد. باید اذعان داشت با کسب این موفقیت سالانه از خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز از زنجیرۀ اقتصادی کشور جلوگیری می‌شود.

این شرکت با انجام مطالعات بیشتر و همکاری و تعامل با تولیدکنندگان فولاد کشور در حال انجام تحقیقات بر روی بومی‌سازی سایر محصولات موردنیاز است که به یاری خداوند در آینده‌ای نزدیک مفتخر به بومی‌سازی آن‌ها خواهیم شد./محسن راعی