به گزارش اکونا پرس،

 محمدحسن کلهری  در نشست خبری که به مناسبت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به شناسایی 30 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی این استان اظهار داشت: این 30 نقطه در نقاط پرحادثه ثبت‌شده و با تأمین اعتبار از سال آینده در برنامه‌های اداره راهداری برای رفع نقاط حادثه‌خیز قرار می‌گیرد.

وی به آغاز اجرای طرح زمستانه راهداری در استان قم اشاره کرد و افزود: در این طرح 100 دستگاه از ماشین‌های سبک و سنگین راهداری در محورهای مواصلاتی این استان آماده خدمت‌رسانی هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل  جاده‌ای استان قم  خاطرنشان کرد: 140 راهدار نیز در هشت باب راهدارخانه به طور شبانه‌روزی آماده بکار هستند تا نسبت به ارائه خدمات زمستانی در راه‌های استان قم اقدام کنند.

وی به فعالیت‌های این اداره کل اشاره کرد و افزود: در این استان حدود یک‌هزار و 700 راننده  در بخش حمل‌ونقل مسافر عمومی، بیش از چهار هزار و 800 نفر راننده حمل‌ونقل باری که بخشی هم به صورت وانت‌بار است مشغول به فعالیت هستند.

کلهری اضافه کرد: 795 دستگاه حمل‌ونقل عمومی مسافر در استان قم وجود دارد که 257 دستگاه اتوبوس با میانگین سن ناوگان 13 سال و 324 مینی‌بوس با میانگین 22 سال و مابقی نیز در قالب سواری و وانت‌بار نسبت به جابجایی مسافر و بار  اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه 39 شرکت حمل و حمل داخلی و یک شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل کالا در استان قم فعال است ابراز کرد: میزان جابجایی کالا در هشت‌ماهه امسال به لحاظ تناژ 24 درصد و برون‌استانی نیز 14 درصد افزایش‌یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل  جاده‌ای استان قم گفت: در این استان 9 پایانه اختصاصی مسافر وجود دارد که یک پایانه نیز در دست مطالعه است که توسط بخش خصوصی یا شهرداری ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: در هشت ماه امسال شاهد 21 درصد افزایش سفرهای درون استان و 67 درصد کاهش سفرهای برون‌استانی هستیم.

کلهری در مورد پرداخت تسهیلات کرونایی به رانندگان نیز اضافه کرد: یک‌هزار و 700 راننده  از تسهیلات شش میلیون تومانی و 90 درصد از متصدیان حمل‌ونقل نیز تسهیلات 12 میلیونی تومانی دریافت کرده‌اند و همچنین خیران نیز به 300 نفر از رانندگان کمک بلاعوض پرداخت کرده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم بیان کرد: طرح ساماندهی حمل‌ونقل مسافر از قم به تهران در دو سکو انجام می‌شود و رانندگان موظف هستند علاوه بر اینکه در زمان مشخص‌شده حرکت کنند، برای ورود مسافران نیز کدملی آنان را چک کنند تا از ورود بیماران کرونایی به اتوبوس‌ها جلوگیری شود.

کلهری همچنین به موضوع حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای اشاره کرد و افزود: در محورهای ارتباطی استان قم، 23 دستگاه دوربین نظارت تصویری داریم که تصاویر را برخط به مرکز مانیتورینگ و پلیس‌راه منتقل می‌کنند و همکاران نیز 24 ساعته تصاویر را پایش و به راهدارخانه‌ها اطلاع می‌دهند.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، شاهد کاهش 19 درصدی در ورودی و خروجی‌های استان بوده‌ایم که این آمار قابل‌توجهی است، همچنین از ابتدای آذرماه امسال که محدودیت‌های بیشتری اعمال شد، ترددها یک‌سوم کاهش یافت به‌طوری‌که در آزادراه تهران -قم این آمار 69 درصد بود.

کلهری با بیان اینکه در استان قم یک‌هزار هزار و 800 کیلومتر راه وجود دارد گفت: این استان یک استان عبوری است و این موضوع سبب شده که محورهای ما تراکم بسیار داشته و تخریب جاده‌ها راه به دنبال داشته باشد که در این زمینه نیز نیازمند توجه بیشتر مسئولان در تخصیص اعتبارها برای ترمیم راه‌های این استان هستیم.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم در مورد طرح‌های فنی و عمرانی در دست اقدام این اداره کل گفت: 10 طرح با اعتبار 124 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف ازجمله بهسازی راه‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز در دست اقدام است.

کلهری در نشست خبری امروز خود به سؤالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد و در مورد سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر علت عدم نصب عکس شهدا در ورودی‌های این شهر مقدس بیان کرد: وظیفه نصب عکس شهدا با دستگاه‌های مربوطه است، ما دستگاه مجری حوزه راهداری هستیم و در این زمینه دستگاهی بخواهد متولی این موضوع باشد ما مساعدت قانونی که بتوانیم را انجام می‌دهیم.