به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، علی مسگری رئیس حوزه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و فرمانده پایگاه شهید دستغیب اداره کل با اعلام این خبر و در تشریح برخی جزئیات این طرح گفت: با توجه به افزایش شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، اطلاع‌‌رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات و مداخله به‌‌هنگام می‌‌تواند باعث نجات جان بسیاری از هموطنان از ابتلا به این بیماری شود. در همین راستا، یکی از بهترین و مؤثرترین اقداماتی که می‌‌توان انجام داد، جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره‌‌گیری از کمک‌‌ نیروهای بسیج و داوطلب مردمی است.

وی ادامه داد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای گسترش و تحقق طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» در یازدهم آبان‌‌‌ماه سال جاری، تفاهم‌‌نامه‌‌ای میان سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت با هدف بیماریابی سریع‌‌تر، قرنطینه کردن افراد مبتلا و حمایت معیشتی به شیوه محله‌‌محور و خانواده‌‌محور و با استفاده از ظرفیت نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور و ظرفیت بسیج محلات و مساجد امضا شد.

مسگری افزود: این طرح که به نام شهید سردار قاسم سلیمانی مزین شده است با تمرکز بر پیشگیری از کرونا، به کمک مدیریت و کنترل اپیدمی کووید19 در کشور آمده است. اهداف اختصاصی این طرح شامل قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری حداقل به میزان 30درصد در یک‌ماه و 50درصد در سه‌ماه؛ کاهش مرگ حداقل به میزان 10درصد در یک‌ماه و 40درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه‌‌های در معرض خطر به میزان 50درصد در یک‌ماه و 90درصد در سه ماه است.

فرمانده پایگاه بسیج اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: اصول اجرای این طرح مبتنی بر مشارکت بسیج و مردم، محله‌‌محور و خانواده‌‌محور بودن، ارائه فعال خدمات و مراقبت‌‌ها، جلب مشارکت بین‌‌بخشی و بهره‌‌گیری از ظرفیت هر خانه یک پایگاه سلامت است.

وی اضافه کرد: ارائه مراقبت‌‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به صورت حضوری و غیرحضوری، شناسایی زودهنگام کووید19 و افراد در معرض تماس نزدیک در خانه یا محل کار، قرنطینه خانگی یا غیرخانگی و مراقبت از گروه‌‌های در معرض خطر و ارتقای کیفی مراقبت‌‌ها از بیماران بستری و سرپایی از جمله سیاست‌‌هایی است که در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی دنبال می‌‌شود.