به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه قم،  این مانور به منظور ایجاد آمادگی کارکنان عملیاتی و اداری انبار نفت، جهت مقابله با حوادث و بلایای طبیعی، انجام برنامه های عملیاتی، استفاده از تجهیزات، بررسی پیامدهای وقوع حوادث در تاسیسات انبار نفت در سطح استان، کاهش خسارات احتمالی جانی و مالی، آمادگی و استفاده از تجهیزات و نفرات جایگزین به منظور بهره برداری موقت از تأسیسات جهت تأمین سوخت مورد نیاز استان و پیشگیری از بحران های اجتماعی امنیتی و شناسائی نقاط قوت و قابل بهبود با حضور مسئولین منطقه برگزار شد.

بر پایه این گزارش در دومین روز از آغاز فصل زمستان در ساعت ۱۱صبح با به صدا در آوردن آژیر خطر عملیات مبارزه با حریق فرضی در سکوهای بارگیری طی چند مرحله آغاز شد.

عملیات مقابله با حادثه نشت فرآورده و آتش سوزی سکوهای بارگیری نفتکش ناشی از وقوع زلزله، کولینگ مخزن مجاور سکوهای تخلیه و بارگیری نفتکش به منظور پیشگیری از انتقال حریق، سرشماری نیروهای شرکت کننده در عملیات و همچنین کنترل تجهیزات انبار نفت توسط مسئولان، از مراحل اجرایی این مانور بود که با موفقیت انجام پذیرفت.

در پایان، دورنمایی از اقدامات صورت گرفته در این مانور به شرح ذیل می‌باشد:

·         ابتدا پرسنل کنترل کیفیت به عنوان اقدام اولیه مبارزه با حریق در کمتر از یک دقیقه اقدام به تخلیه دو دستگاه خاموش کننده پودری نمود و بعد به کمک دیگر نیروهای عمل کننده شتافتند.

·         سپس پرسنل عملیات انبار نفت و خدمات با کشیدن سه خط آب از هایدرانت ها به سمت سکوهای بارگیری در کمتر از دو دقیقه اقدام به کولینگ اطراف محل حریق تا پایان عملیات نمودند.

·         پرسنل حراست ضمن به صدا در آوردن آژیر دستی جنب خروجی انبار اقدام به هدایت و کنترل خروج نفتکش ها از انبار نفت و کنترل فیزیکی محیط عملیات و اطلاع رسانی به مراکز امداد و نجات را عهده دار بودند.

·         پرسنل خدمات مهندسی با توجه به شرح وظیفه تعیین شده اقدام به قطع برق و روشن نمودن دیزل پمپ ها و دیگر پرسنل حاضر در محوطه آماده اقدامات لازم در جهت اطفاء حریق فرضی شدند.

·         پرسنل آتش نشانی ضمن هدایت و کنترل خطوط آب آتش نشانی با استفاده از یک خط کف به وسیله مانیتور بنز آتش نشانی اقدام به پرتاب کف به طرف محل حریق فرضی نمودند.

·         پرسنل فضای سبز با انتقال یک برانکارد به محل حادثه فرضی جهت انتقال مصدوم به محل ایمن آماده شدند.

·         ضمناً تعداد پرسنل عمل کننده ۵۹ نفر و تجهیزات استفاده شده در این عملیات مانور شامل ۸ طول هوز، ۴ نازل پرتاب آب، خودروی آتش نشانی، مانیتور FWM، دو دستگاه وانت، سه دستگاه دیزل پمپ ثابت، دو دستگاه کپسول اطفاء حریق به مقدار ۲۵۰ لیتر مایع فوم استفاده شد.


مانور 6
مانور 4
مانور3
مانور1
مانور