به گزارش اکونا پرس،

به نقل ازخبرگزاری موج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا قاسمی نیا در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار داشت: 7 دی سالروز سال 58 تشکیل نهاد سواد آموزی توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) است.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: علما و مراجع نگاه ویژه‌ای نسبت به سواد آموزی دارند و ما هر سال از منویات و رهنمون‌های مراجع و بزرگان دین استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از هر 100 نفر 47 نفر از مردم قم با سواد بودند و امروز از هر 100 نفر تعداد 97 نفر با سواد هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا عنوان کرد: در عدالت جنسیتی و منطقه ای در خصوص سوادآموزی به پیشرفت خوبی رسیده ایم و در ابتدای انقلاب 30 درصد از مردم روستا با سواد بودند و امروز بالای 80 درصد باسواد هستند.

وی بیان کرد: رشد با سوادی مردان نیز از 64 درصد به 93 درصد رسیده است و با سوادی زنان 53 درصد رشد داشته و از 34 درصد از ابتدای انقلاب به 87 درصد ارتقا یافته است.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: در باسوادی شهری از 53 درصد به بیش 90 درصد دست یافته ایم که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی گفت: سوادآموزی در گروه سنی 10 تا 29 سال اولویت است و در برنامه چهارم و پنجم توسعه دنبال می‌شود در حال حاضر نیز بیش از 97 درصد از این گروه سنی که قشر مولد و اثرگذار و با نشاط جامعه هستند دارای سواد می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا افزود: در مجموع از 1000 ساعت فعالیت آموزش، 230 ساعت به روان خوانی قرآن و معارف اسلامی و آشنایی با معارف اهل بیت(ع) اختصاص دارد.

وی عنوان کرد:سوادآموزی 179 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که 4 شهید متعلق به قم است و این از جمله افتخارات ما به شمار می‌رود.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد:فرصت سوادآموزی تا پایان ششم ابتدایی برای افراد ایرانی و غیر ایرانی فراهم است و سالانه دو هزار نفر از اتباع خارجی قم در کلاس‌های سوادآموزی حضور دارند و حتی درصد با سوادی اتباع 14 درصد از میانگین کشوری رشد بیشتری دارد و 86 درصد با سواد هستند.

وی خاطرنشان کرد: شیوع کرونا اگر چه مشکلاتی را در مسیر سوادآموزی به وجود آورد اما ظرفیت‌های مهمی را در توسعه آموزش از طریق فضای مجازی و رادیو و ابزارهای نوین ایجاد کرد و فرصت‌های خوبی را به دست آوردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا گفت: ما بر آنیم که کرونا را شکست دهیم و با تاکید بر سلامت افراد، آموزش را مورد پیگیری قرار بدهیم چرا که در این ایام آموزش تعطیل نشده است و در سوادآموزی شیوه‌های مختلفی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: آموزش رادیویی یکی از اقدامات مهمی بود که برای اولین بار اتفاق افتاد و رویکرد مهمی در کاهش تردد بود، همچنین طرح خودآموز را در دستور کار داریم و هر فردی با پشتیبان در منزل می‌تواند درس بخواند.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: آموزش فرد به فرد برای جلوگیری از تجمع یکی از روش‌های مهم در سوادآموزی است.

وی در ادامه اظهار داشت: در دوران کرونا به همت آموزش دهندگان و سوادآموزان فعالیت‌هایی در تولید ماسک و گان اتفاق افتاد و امروز سوادآموزان در عرصه خدمت، توانایی‌های زیادی را به اثبات رساندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا بیان کرد: تلاش کرده ایم قم همیشه الگو باشد و با توجه به اینکه بیش از 97 درصد با سواد هستند، سعی می‌کنیم این چند درصد باقی مانده را پوشش دهیم.

وی تصریح کرد: سواد آموزی مدرسه محور و جامعه محور رویکردی مهم است و همه باید بپاخیزند همان طور که رهبر فرمودند سوادآموزی صدقه جاریه و جریان فرهنگی است، ما نیز در این زمینه گامی برداریم.

معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: طبق گفته فرزند امام خمینی(ره)، ایشان سوادآموزی را از خانه و خانواده خود آغاز کرد و ما نیز باید برای ریشه کن شدن بی‌سوادی آموزش را از خانواده و بستگان خود آغاز کنیم.