به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری موج از قم، آیت‌الله سید محمد علی علوی گرگانی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا قاسمی نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم با وی به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه اظهار داشت:از تلاش سواد آموزان، گزارشات خوبی ارائه شده است که کاری بسیار با ارزش بود.

آیت‌الله علوی گرگانی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون رشد زیبایی در سواد آموزی داشته ایم و برخی از تشکیلات در عرصه‌های علمی موفق بوده‌اند که سوادآموزی یکی از این نهادهاست.

وی تصریح کرد: در آن زمان اکثریت مردم سواد لازم را نداشتند و امروز 97 درصد باسواد در قم بسیار رقم خوبی است و این چند درصد باقی مانده را نیز باید باسواد کرد تا به مرور در کشور هیچ بی سوادی نداشته باشیم.

این مرجع تقلید شیعه بیان کرد: نکته اساسی در سوادآموزی این است که یکی از حربه‌های مهم دشمن، سوء استفاده از ناآگاهی در جامعه است، پس رسالت مهمی بر عهده سوادآموزی است.

وی عنوان کرد: در بی‌سوادی، هزاران درد و گرفتاری و آسیب نهفته است و تشخیص امورات خیر و بد برای افراد بی سواد به سختی انجام می شود، در حالی که سواد در همه رشته ها به انسان اگاهی می دهد و مانع از سوء استفاده دشمنان از افراد بی‌سواد و ناآگاه می‌شود.

آیت‌الله علوی گرگانی خاطرنشان کرد: در روایات و اخبار آمده است که دشمن ترین دشمنان، نادانی است و انسان جاهل همانند نابیناست و راه را نمی بیند، اما فرد آگاه دارای قدرت تشخیص است و راه سعادت را بهتر پیدا می کند.

وی گفت: باید لذت سواد آموزی را به مردم بچشانیم و سوادآموزی رنگ و بوی بهتری بگیرد و به جایی برسیم که بی سوادی نداشته باشیم، در گذشته افراد زیادی بدون سواد بودند اما امروز توانسته اند آگاهی پیدا کنند.

این مرجع تقلید شیعه عنوان کرد: سواد نعمت بزرگی است و به پیامبر فرمودند بخوان و خواندن سواد می خواهد و ما پیرو مکتبی هستیم که در آن، سواد دارای اهمیت زیادی است، از افتخارات بشریت، سواد است، سواد نور و روشنایی و بینایی است و انسان می‌تواند همه چیز را به خوبی ببیند.

وی تصریح کرد: ظلمت و تاریکی با نور یکی نیست و بهترین خدمت به جامعه، اگاهی بخشی و سواد آموزی است تا مردم خوب و بد را بدانند و پیرو دین و ولایت باشند.