به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در متن این نامه آمده است: کلانشهر اصفهان طی سنوات گذشته و همچنین سال جاری از هشت کلانشهر ایران اسلامی به عنوان آلوده ترین کلانشهر کشور مطرح بوده و علاوه برایجاد صدمات متعدد به منابع طبیعی به عنوان سرمایه بین نسلی، به یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده اقتصاد و سلامتی نسل فعلی و شهروندان کنونی اصفهان بدل گردیده است.

 برابر مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آلودگی هوای اصفهان به تنهایی عامل 15 درصد از مرگ و میر در استان می باشد و در بین عوامل آلاینده آسیب زا، ذرات معلق با ابعاد 2.5 میکرومتر به عنوان مهم ترین تهدیدکننده سلامتی شهروندان‌ استان قلمداد می شود. 

نتایج پژوهش دانشگاه صنعتی اصفهان بیانگر نقش 37 درصدی برخی صنایع در تولید ذرات معلق آلاینده در فصول سرد سال بوده که در مواردی از سهم آلایندگی بخش حمل و نقل، بویژه در ایام تداوم پدیده وارونگی هوا به علت برودت جوی، فراتر رفته و به عنوان عامل اصلی آلایندگی کلانشهر اصفهان مطرح می شود.

استقرار واحدهای آلاینده خصوصاً واحدهای معظم دولتی وخصولتی شناسایی شده استان در حریم شهر اصفهان از عوامل اصلی تولید آلاینده ها بوده و لزوم پیگیری جدی اجرای طرح جامع کنترل آلودگی هوای مناطق مرکزی استان مشتمل بر کلانشهر اصفهان را دوچندان می نماید. 

اگرچه اقدام شایسته دستگاه قضایی استان در سال 93 مبنی بر پلمب مشعل های مازوت سوز دو نیروگاه اصلی اصفهان مرهمی بر زخم آلودگی کلانشهر اصفهان تلقی می شود، لکن استفاده از سوخت مازوت در دیگر صنایع، نگرانیها نسبت به تشدید و تغلیظ عوامل آلاینده را فزونی بخشیده است.

رکورد شکنی شاخص کیفیت هوای اصفهان در روزهای گذشته با عبور از مرز 200 نگرانی مضاعفی را فراهم آورده و سبب شده تا با نگارش این مرقومه از جنابعالی به عنوان مدعی العموم و پاسدار حقوق عامه شهروندان مستند به ماده 688 قانون مجازات اسلامی و قانون هوای پاک مصوب 25/04/1396 و قانون جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 03/02/1374 درخواست نماییم تا با ورود جدی و قاطع به موضوع از تدوام اضرار به نفوس مومنین جلوگیری نموده و دستور فرمایید اقدام شایسته صورت پذیرد./ محسن راعی