به گزارش اکونا پرس،

عباس جوشقانیان ابتدا پیرامون ارائه خدمات به افراد نیازمند گرفتار اعتیاد سرپرستان خانواده اظهار داشت: مشکل اصلی برخی از خانواده‌های مراجعه کننده به کمیته امداد، اعتیاد سرپرست خانوار است و باید در اولویت حمایت قرار بگیرند.

قائم مقام مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان قم افزود: راه نجات خانواده، رهایی سرپرست خانوار از اعتیاد است و توصیه می‌کنیم با توجه به ارتباط خوبی که با معاونت اجتماعی سپاه امام علی (ع) داریم ، سرپرست خانواده در کمپ کرامت و سایر کمپ های تحت نظارت سپاه ، بستری شوند .

وی تصریح کرد: این افراد تا 6 ماه می توانند در کمپ بستری شوند و در این مدت علاوه بر درمان، بر روی مهارت‌آموزی و اشتغال آنان نیز به طور جدی تلاش می‌شود و در این مدت نیز خانواده تحت حمایت قرار می گیرد.

جوشقانیان بیان کرد: اعتیاد آسیب جدی است و باید در رفع آسیب‌ها در صدد درمان اعتیاد برآئیم، اعتیاد به خانواده آسیب می‌زند و ما در روند خدمت‌رسانی به خانواده‌ها، با همه وجود دردهای آنان را لمس می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خانواده دارای سرپرست معتاد، ضعیف‌ترین و مظلوم‌ترین و مستحق‌ترین افراد هستند چرا که ایتام و سایر جامعه هدف از حمایت‌های اجتماعی خیرین برخوردار می‌باشند، اما گاهی خیرین رغبتی برای حمایت از افراد دارای اعتیاد و خانواده‌‌ شان نشان نمی‌دهند در حالی که بیش از دیگران در معرض آسیب هستند.

قائم مقام مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان قم عنوان کرد: از طرفی منابع کافی برای حمایت از این عزیزان وجود ندارد تنها راه برون رفت از این مخمصه، رهایی از اعتیاد است و در این خصوص کمیته امداد و بهزیستی و سپاه برنامه‌هایی در دست اقدام دارند.

وی اظهار داشت: طلاق یکی دیگر از آسیب‌هاست که عمدتا به دلیل اعتیاد همسر اتفاق می‌افتد و توصیه ما به بانوان، مطلقه بازگشت به زندگی است و حتی در جهت رفع اعتیاد و یا اشتغال‌زایی همسر نیز اقداماتی انجام می‌شود.

جوشقانیان تصریح کرد:اگر چنین شرایطی برای بازگشت به زندگی مهیا نباشد، ارائه امکانات اشتغال برای بانوان مطلقه بدون فرزند در نظر گرفته می‌شود و فقط بانوان دارای فرزند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا و ضرورت آموزش در فضای مجازی، استفاده از تبلت و گوشی یکی از نیازهای مهم خانوار به شمار می‌رود، از این رو خانواده‌های محروم با مشکلات زیادی مواجه شدند.

قائم مقام مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان قم افزود: کارهای مشترکی با آموزش و پرورش در رفع 

مشکلات دانش‌آموزان در حال انجام است و دانش آموزان تحت پوشش که دسترسی به فضای مجازی ندارند در اولویت هستند.

وی بیان کرد: در تامین تبلت برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت، خیرین را پای کار آوردیم و 500 تبلت خریداری شد که تاکنون 280 تبلت میان دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد قم توزیع شده است و به مرور در اختیار دیگر دانش‌آموزان قرار می گیرد.

جوشقانیان خاطرنشان کرد: جامعه آماری دانش‌آموزان زیاد است و با همراهی آموزش و پرورش و حضور خیرین در تلاش هستیم بتوانیم تبلت در اختیار این دانش‌آموزان قرار بدهیم.

وی اظهار داشت: اشتغال یکی از دغدغه‌های جامعه هدف است و تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان دارای عزت نفس هستند و به دنبال اشتغال هستند که مایه افتخار ماست و در این راه تلاش می‌کنیم.

قائم مقام مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان قم عنوان کرد: در زمینه اشتغال افراد تحت پوشش اعتبارات سال 99 به طور کامل جذب شده است و امید است برای دست یافتن به درآمدی پایدار برای افراد تحت پوشش بتوانیم از حمایت‌های استانی در عرصه اشتغال بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مددجویان در جهت ایجاد اشتغال، از امکانات وام استفاده کرده‌اند که با شیوع کرونا، دچار آسیب شدند و در این باره وام 5 تا 10 میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه در اختیار این عزیزان قرار می‌گیرد.

جوشقانیان در مورد مشکلات اجاره‌نشینی افراد تحت پوشش نیز گفت: 3 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد(ره) در قم، همچنان مستاجرند و با توجه به افزایش اجاره‌بها و رهن تعداد زیادی از خانواده‌ها با مشکلات جدی مواجه‌اند و کمیته امداد در حد توان در جهت حمایت از این اقشار در تلاش است.