به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، سیدموسی حسینی‌کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر بیست، با اشاره به درخواست هنرمندان استان برای بازگشایی سالن‌های تئاتر، اظهار کرد: با پیگیری استاندار قم و با بهبود وضع نسبی استان و ورود قم به وضعیت آبی، سالن‌های سینما و نمایش بازگشایی شدند و تا زمانی که شرایط استان مناسب باشد، امکان اکران فیلم و اجرای نمایش برقرار است.

وی تصریح کرد: البته از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان و بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر بر مبنای رعایت شیوه‌نامه‌های سخت‌گیرانه بهداشتی و فاصله‌گذاری اجرایی شده است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان قم افزود: همچنین با توجه به تداوم اجرای منع رفت و آمد از ساعت ۲۱ تا چهار صبح روز بعد، صاحبان سالن‌های تئاتر و سینما باید طوری برنامه‌ریزی کنند که آخرین اکران آنها تا ساعت ۲۰ به اتمام برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه به پیگیری‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: مدیران این اداره‌کل در حال تلاش برای انتقال مشاغل تئاتری و سینمایی از گروه سه به گروه دو هستند تا خللی در فعالیت هنرمندان تا زمان وضعیت قرمز بوجود نیاید.

حسینی کاشانی همچنین به تعطیلی چند ماهه سالن‌های تئاتر و سینما اشاره کرد و افزود: این تعطیلی‌ها خسارت قابل توجهی به فعالان این حوزه و هنرمندان وارد کرده و وزارتخانه تا جایی که توانسته تلاش کرده کمترین میزان خسارت متوجه مشاغل تابعه‌اش شود.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث سامانه کار و ارزیابی خسارات وارد بر مشاغل و برآورد کمک‌های معیشتی هم همواره در کنار هنرمندان ایستاده و صدای آنان در ستاد بوده است اما به هر حال مشکل محدودیت‌های اعتباری که کشور درگیر آن است، وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متناسب با توان خود در این مدت اقداماتی نظیر پرداخت حق بیمه هنرمندان به مدت سه ماه و واریز یک میلیون و پانصد هزار تومان به حساب اعضای صندوق هنر داشته است.

حسینی کاشانی افزود: همچنین دولت در این مدت تلاش کرده تا بیمه بیکاری خانواده فرهنگ و هنر را برای اولین بار و در حمایت از این قشر فرهیخته اجرایی کند چرا که عمده این مشاغل در زمره مشاغل آزاد تعریف و تا کنون مشمول حمایت‌های قانون بیمه بیکاری نشده‌اند.

وی همچنین به ارائه تسهیلات کرونایی از طریق سامانه کارا اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، بخشی از اعضای خانواده فرهنگ و هنر و رسانه استان که در ایام کرونا متضرر شدند، در سامانه کارا ثبت‌نام کرده و از تسهیلات مدنظر استفاده کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: در حال حاضر نیر ثبت‌نام دریافت ۲ نوع تسهیلات حمایتی برای کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در سامانه تحفه امکان‌پذیر است که تسهیلات بانک آینده با کارمزد ۱۶ درصد که ثبت تقاضای این تسهیلات بدون محدودیت زمانی و میزان درخواستی تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید با کارمزد چهار درصد نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است.

حسینی کاشانی با تأکید بر اینکه مشاغل فرهنگی و هنری بویژه هنرمندان از زمان شیوع ویروس کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شدند، گفت: البته با وجود حمایت‌های انجام شده توسط دولت، فعالان و هنرمندان  باید از یک پشتوانه محکم‌تری برخوردار شوند تا پوشش‌دهنده و حامی معیشت این قشر فرهیخته باشد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان قم با بیان اینکه مجموعه استان قدردان تلاش‌ها و موفقیت‌های هنرمندان استان است، گفت: استاندار قم پیگیر مطالبات و مشکلات هنرمندان است و تأکید کردند حمایت هرچه بیشتر از این قشر عزیز انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تداوم وضعیت استان از نظر کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، چراغ سالن‌های هنری قم روشن بماند و با اختصاص اعتبارات ملی و استانی بتوانیم بخشی از دغدغه‌های هنرمندان عزیز را برطرف کنیم.