به گزارش اکونا پرس،

در فصل زمستان و در راستای پیشگیری و کنترل آلاینده‌های جوی شرکت پالایش نفت اصفهان طی برنامه‌ریزی و هماهنگی اقدامات زیست‌محیطی انجام داده است

-استفاده از گاز طبیعی تولیدی پالایشگاه در جهت احتراق در کوره‌ها علیرغم عدم صرفه اقتصادی و منع استفاده از سوخت مایع به دلیل شدت آلودگی، تغلیظ آلاینده‌ها و Shutdown های احتمالی.

-نصب و بهره‌برداری از سیستم اکونومایزر (پیشگرمکن) دیگ بخار B در واحد تولید بخار که منجر به کاهش مصرف سوخت، بهینه‌سازی سیستم احتراق و کاهش انتشار آلاینده‌های خروجی از این دیگ بخار شده است.

-پیگیری برای ترخیص آنالایزرهای آنلاین پایش VOC از گمرک به جهت نصب و پایش پارامترهای BTEX در بخش هوا در ۵ نقطه از شرکت.

-نصب آنالایزر های اکسیژن بر روی کوره‌های واحد تبدیل کاتالیستی شماره یک ۱ شرکت به‌منظور تنظیم جریان اکسیژن در فرآیند احتراق و کنترل حداکثری آلاینده‌های خروجی از کوره‌های این واحد.

-تولید گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ از ۲ میلیون لیتر در روز به ۴ میلیون لیتر در روز افزایش‌یافته که با توجه به سهم خودروهای سنگین در آلودگی کلان‌شهرها این امر می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر واقع گردد.

-تولید روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۵ باهدف مصرف در کلان‌شهر اصفهان و توزیع توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سایر کلان‌شهرها.

-کاهش ظرفیت تصفیه نفت خام از ۳۷۰۰۰۰ بشکه در روز به ۳۶۰۰۰۰ بشکه در روز از ابتدای فصل زمستان و کاهش Load تجهیزات احتراقی (کوره‌ها).

-برگزاری جلسات با کارشناسان محترم اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در خصوص ارائه مشخصات کلیه منابع احتراقی اعم از کوره‌ها و بویلرها و نصب آنالایزرهای آنلاین پایش پارامترهای خروجی دودکش کوره‌ها به تعداد مناسب طبق دیدگاه کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان.

-استفاده از توان علمی دانشگاه‌های معتبر کشور (دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف) در مباحث گوناگون ازجمله مبحث آلودگی هوا و تغییرات موردنیاز به‌منظور کاهش انتشار آلاینده‌های هوا در قالب طرح ملی مپسا که تا پایان ماه جاری طرح مذکور به‌صورت قرارداد سه‌جانبه آغاز می‌شود

استفاده خودروهای عمومی از گازوئیل ویژه تولیدی پالایشگاه اصفهان  

 

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره گفت: خودروهای عمومی و خودروهای خدمات شهری با هماهنگی پالایشگاه اصفهان از گازوئیل ویژه برای مصرف خود استفاده می‌کند که میزان گوگرد محلول در این گازوئیل بسیار پایین‌تر است و آلایندگی آن برای خودروهای داخل شهر مناسب است.

 فتح‌الله معین با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای بهبود وضعیت آلودگی هوا افزود: شهرداری با همکاری دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان مطالعات جامعی را در مورد منشأ آلودگی‌ها انجام داد و در این مطالعه مشخص شد که بیش از ۳۰ درصد از آلودگی‌ها از برخی واحدهای صنعتی اصفهان است که در مجموع باعث انتشار گازهای آلاینده و ذرات معلق در شهر می‌شود.

وی تأکید کرد: بخشی از این آلودگی هم مربوط به حمل و نقل است؛ هرچند که در اصفهان بنزین یورو پنج و یورو چهار استفاده می‌شود که میزان آلایندگی این نوع بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان نسبت به سایر سوخت‌ها پایین‌تر است و میزان مصرف سرب کاهش چشمگیری داشته است.

.