به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان قم، سید علی نوری افزود: گاز بر خلاف سایر مواد سوختی آلایندگی پایینی داشته و هوا را کمتر آلوده می سازد و از آن به عنوان انرژی پاک تعبیر می شود.

وی آموزش، آگاه‌سازی و فرهنگسازی در سطح عموم جامعه و بخش صنایع و نیز شناسایی و استفاده از راهکارهای اصولی، منطقی و قابل اجرا در زمینه مصرف بهینه گاز را از راهکارهای کاهش و مدیریت مصرف عنوان کرد.

ایشان با اشاره به اینکه ایران در زمینه دارا بودن منابع گازی جزء رتبه های برتر دنیاست، گفت: این امر نباید منجر به اسراف و عدم مصرف بهینه این انرژی پاک گردد.

نوری ادامه داد: فرایندهای اکتشاف، استخراج، پالایش، انتقال و توزیع گاز، مراحل بسیار سخت و پر هزینه می باشد که نیاز به افراد متخصص، تجهیزات و زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری زیادی دارد.

وی گفت: ما نباید به دلیل زیاد بودن منابع گازی نسبت به مصرف آن بی مبالات بوده و نسبت به کنترل و الگوهای مدیریتی مصرف، بی توجه باشند چرا که گاز از مرحله اول تا توزیع به درب خانه‌ها و صنایع، هزینه زیادی را به دنبال دارد.

نوری بیان داشت: در گام نخست با پوشیدن لباس مناسب فصل تا حد قابل توجهی میزان مصرف در بخش خانگی را مدیریت نمایند.

وی در ادامه به کاهش زیربنای حرارتی منازل اشاره کرد و گفت: می‌توان با خاموش و یا کم نمودن سیستم‌های گرمایشی اتاق‌ها و اماکنی که در طول روز کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، از اتلاف انرژی و گاز مصرفی جلوگیری کرد.

وی کاهش و جلوگیری از تبادل حرارتی را از دیگر راهکارهای موثر در کاهش میزان مصرف ذکر کرد و افزود: با مسدود کردن راه‌های اتلاف گرما و انرژی در خانه چون استفاده از درزگیرهای درب و پنجره و نصب پرده‌های ضخیم می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای از هدررفت انرژی جلوگیری کرد.