به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از روابط عمومی ؛ فتحعلی محمدزاده در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادنمجلس شورای اسلامی از ظرفیت ها و مشکلات صنایع استان مرکزی ، ابراز داشت: کشور ایران از اقلیم خشک و کم آبی برخوردار است که با توجه به این مهم می‌طلبد برای رشد و رونق اقتصادی آن به بخشهایی پرداخته شود که با به کارگیری  و صرف حداقل آب موجود در کشور، بیشترین بازدهی و اشتغال آفرینی رقم بخورد و معیشت مردم سامان داده شود.

وی در خصوص چالش های پیش روی صنایع استان مرکزی بیان داشت: با توجه به اینکه صنعت به عنوان پیشانی استان شناخته شده، حل مشکلات فعالان این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 محمدزاده اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که صاحبان صنعت با آن دست و پنجه نرم می کنند عدم عمل به تعهدات یا کوتاهی در انجام وظایفی است که به موجب قانون بر عهده دستگاه‌های خدمات‌رسان گذاشته شده است‌.

وی توضیح داد: به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی به استناد ماده ۸۱ تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین ماده ۵۴ قانون احکام دائمی، وزارت نیرو، نفت، راه و شهرسازی و... موظف شده‌اند امکانات زیرساختی را تا درب واحدهای صنعتی هدایت کنند؛ در حالی که عملاً این موضوع اتفاق نمی‌افتد.

 معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ابراز داشت: از این رو به ناچار در تامین زیرساخت‌ها از ظرفیت مالی خود واحدهای صنعتی استفاده می شود که در نهایت این امر زمینه‌ساز بالا رفتن هزینه ها و قیمت تمام شده تولید و بی رغبتی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت است؛ در حالی که حمایت از این بخش رونق کسب و کار را در پی خواهد داشت.

 محمدزاده سپس با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر مصرف بالای آب توسط صنایع تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد صنایع استان با وجود سهمی که در اشتغال آفرینی دارند تنها دو درصد از آب استان را مصرف می‌کنند .

وی افزود: میانگین کشوری نیز حکایت دارد به ازای هر لیتر مصرف آب توسط صنایع، حدود ۵۴ نفر صاحب شغل می شوند که این موضوع  مبین مصرف بهینه آب در صنعت است.

به گفته وی ، آبی که جهت مصرف در اختیار شهرک های صنعتی قرار می گیرد به دلیل مجهز بودن تصفیه خانه های شهرک ها به سیستم استحصال آب، پس از استفاده بازچرخانی شده و به مدار تولید باز می گردد یا در فضای سبز به کار گرفته می‌شود.

 معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران سپس در ارتباط با طرح مبحثی با موضوع بالا رفتن مصرف انرژی توسط صنایع خاطرنشان ساخت: این  مهم نمایانگر رشد و افزایش تولید و به ثمر نشستن سیاست‌های دولت در بخش صنعت است.

وی در ادامه در خصوص بازدید اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی و نتایجی که از این سفر دو روزه انتظار می‌رود گفت: اینگونه بازدیدها توسط قانونگذاران، بسترساز ارتباط مستقیم نمایندگان مردم با صاحبان صنعت و آشنایی آنان با مشکلات این بخش است و قطعا به نتایج مطلوب منتج می‌شود.

 محمدزاده افزود:  دیدارهای رودروی مسوولین و فعالان بخش خصوصی، تصمیمات و سیاست‌‌های کلان کشوری را تحت تاثیر مثبت خود قرار می‌دهد و در آینده ای نزدیک این امید را در دل صنعتگران ایجاد می‌کند که حل مشکلات آنان در دستور کار برنامه‌ریزان کشوری قرار دارد.

وی در پایان با بیان اینکه ایجاد شهرکهای صنعتی در کاهش قیمت تمام شده محصولات تاثیر دارد تاکید کرد: باید به صنعت توجه کنیم، از پراکندگی آنها جلوگیری کرده و در راستای متمرکز کردن آنان تلاش کنیم.

لازم به توضیح است به گفته معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران طی ۹ ماه سال جاری بالغ بر یک هزار و ۱۶۰ واحد در سطح شهرکها و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده و همچنین بیش از یک هزار و ۱۷۰ واحد مجددا به چرخه تولید بازگردانده شدند که آمار فوق بیانگر افزایش ظرفیت صنعتی و در نتیجه مصرف منابع انرژی خواهد بود.

 در حال حاضر ۸۲۵ شهرک و ۴۶ هزار واحد صنعتی در سطح کشور در حال بهره‌برداری است که از رهاورد آن بیش از ۹۳۵ هزار شغل ایجاد می‌شود و پر واضح است توجه به این موضوعات از اهمیت عنایت ویژه قوه مقننه ، مجریه و قضائیه پرده برمی‌دارد.

وحید کبیری مدیرعامل شرکت کبیر ریس فراهان  در این بازدید گفت: شرکت کبیرریس در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید و این شرکت در راستای تولید انواع نخ با ظرفیت تولیدی ۲۲ تن در روز فعال می باشد.

وی یادآور شد:میزان اشتغالزایی شرکت ۴۰۰ نفر به طور مستقیم می باشد و میزان سرمایه گذاری شرکت ( خرید و تجهیز ماشین آلات) به مبلغ 65 میلیون یورو و24 میلیون تومان سرمایه گذاری ریالی بوده است.

وحید کبیری مدیرعامل کارخانه گروه صنعتی کبیر  گفت: گروه صنعتی کبیر شامل چهار کارخانه زربافت فراهان، بافت فرمهین، کبیر ریس تهران و ستاره زاگرس آذرخش است که با ۱۱۸۰ نیرو در حال فعالیت است.

وی افزود: کارخانه زربافت که به تولید کیسه های سیمانی مشغول است و ضمن تامین نیاز داخل به کشورهای همسایه نیز صادرات دارد.

 

کبیری تامین مواد اولیه زربافت را از مشکلات این کارخانه بیان کرد و گفت: بخاطر کمبود مواد اولیه یکسری از دستگاه های این کارخانه خوابیده و به دلیل مشکلات کارخانه های سیمان و کاهش تقاضای آنها با مشکلاتی روبرو هستیم که اگر تامین مواد اولیه حل نشود مجبور به تعدیل ۲۵۰ نیرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه بازیافتی هایش مجدد به چرخه تولید برمیگردد، ابراز کرد: تمامی مراحل کیسه های سیمان در زربافت با حرارت انجام میشود و از هیچگونه دوخت و یا چسب در مراحل تولید آن استفاده نمیشود.

گفتنی است در ادامه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی وهمراهاناز شرکت های تولیدی آذراب و  واگن پارس و آونگان و کمباین سازی خارج از شهرکهای صنعتی بازدید کردند.