به گزارش اکونا پرس،

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: توسعه صنعتی کشور یک گزینه نیست، ضرورت است.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فتحعلی محمدزاده روز پنج‌شنبه در حاشیه سفر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به استان مرکزی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در تصمیمات کلان کشور، توسعه صنعتی گزینه‌ای از میان چند گزینه نیست، بلکه یک ضرورت انکارنشدنی است.

وی اضافه کرد: کشور ایران از اقلیم خشک و کم آبی برخوردار است که با توجه به این مهم می‌طلبد برای رشد و رونق اقتصادی آن به بخش‌هایی پرداخته شود که با به‌کارگیری و صرف حداقل آب موجود در کشور، بیشترین بازدهی و اشتغال آفرینی رقم بخورد و معیشت مردم سامان داده شود.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی صنایع استان مرکزی ادامه داد: با توجه به این‌که صنعت به‌عنوان پیشانی این استان شناخته می‌شود، حل مشکلات فعالان این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمدزاده یادآور شد: یکی از بزرگترین معضلاتی که صاحبان صنعت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم ایفای تعهدات یا کوتاهی در انجام وظایفی است که به موجب قانون برعهده دستگاه‌های خدمات‌ رسان گذاشته شده است‌.

وی توضیح داد: به عنوان مثال، مجلس شورای اسلامی به استناد ماده (۸۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین ماده (۵۴) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و ... را موظف نموده است امکانات زیرساختی را تا در واحدهای صنعتی تأمین کنند، درحالی که عملاً این موضوع اتفاق نمی‌افتد.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از این رو به ناچار در تأمین زیرساخت‌ها از ظرفیت مالی خود واحدهای صنعتی استفاده می‌شود که در نهایت این امر زمینه‌ ساز بالا رفتن هزینه‌ها و قیمت تمام شده تولید و بی‌رغبتی سرمایه‌ گذاران به سرمایه ‌گذاری در بخش صنعت است؛ درحالی که حمایت از این بخش، رونق کسب و کار را درپی خواهد داشت.

محمدزاده در ادامه با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر مصرف بالای آب توسط صنایع تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد صنایع استان مرکزی با وجود سهمی که در اشتغال آفرینی دارند، تنها 2 درصد از آب استان را مصرف می‌کنند.

وی افزود: میانگین کشوری نیز حکایت دارد به ازای هر لیتر مصرف آب توسط صنایع، حدود ۵۴ نفر صاحب شغل می‌شوند که این موضوع مبین مصرف بهینه آب در صنعت است.

به گفته معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، آبی که برای مصرف در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار می‌گیرد، به دلیل مجهز بودن تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرک‌ها به سامانه استحصال آب، پس از استفاده بازچرخانی شده و به مدار تولید باز‌گشته یا در فضای سبز به‌کار گرفته می‌شود.

محمدزاده همچنین در ارتباط با طرح مبحثی با موضوع بالا رفتن مصرف انرژی توسط صنایع خاطرنشان کرد: این مهم نمایانگر رشد و افزایش تولید و به ثمر نشستن سیاست‌های دولت در بخش صنعت است.

به گفته وی، طی ۹ ماه سال جاری بالغ بر یک هزار و ۱۶۰ واحد در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده و همچنین بیش از یک هزار و ۱۷۰ واحد مجدداً به چرخه تولید بازگردانده شدند که بیانگر افزایش ظرفیت صنعتی و در نتیجه مصرف منابع انرژی خواهد بود.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: همچنین در حال حاضر ۸۲۵ شهرک و ۴۶ هزار واحد صنعتی در سطح کشور درحال بهره ‌برداری است که به ایجاد بیش از ۹۳۵ هزار شغل انجامیده و نتیجه اهمیت و عنایت ویژه قوای مجریه، مقننه و قضائیه به بخش صنعت و تولید و اشتغال است.

محمدزاده همچنین با بیان این‌که ایجاد شهرک‌های صنعتی در کاهش قیمت تمام شده محصولات تأثیر به‌سزایی دارد تأکید کرد: باید به صنعت توجه کنیم، از پراکندگی آن‌ها جلوگیری کرده و در راستای متمرکز کردن آنان تلاش نماییم.

وی در ادامه با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نتایجی که از این سفر دو روزه انتظار می‌رود، گفت: این‌گونه بازدیدها توسط قانونگذاران، بسترساز ارتباط مستقیم نمایندگان مردم با صاحبان صنعت و آشنایی آنان با مشکلات این بخش است و قطعاً به نتایج مطلوب منتج می‌شود.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: دیدارهای رودروی مسئولان با فعالان بخش خصوصی، تصمیمات و سیاست‌‌های کلان کشوری را تحت تأثیر مثبت خود قرار می‌دهد و در آینده‌ای نزدیک این امید را در دل صنعتگران ایجاد می‌کند که حل مشکلات آنان در دستور کار برنامه ‌ریزان کشوری قرار دارد.

رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه یکم و دوم بهمن در سفر به استان مرکزی در قالب دو گروه کاری با همراهی مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و علی رسولیان معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از واحدهای تولیدی داخل و خارج شهرک‌های صنعتی استان مرکزی بازدید کردند