به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، نشست خبری مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد با حضور خبرنگاران استان قم در ساختمان اداره کل این نهاد در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد طاها مِهری، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد، با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه امسال بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شده است گفت: این مقدار زکات جمع آوری شده زکات واجب و مستحبی بوده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد زکات جمع آوری شده در ساخت و تعمیر مسکن، تأمین هزینه های درمان، ازدواج و تحصیل مددجویان صرف می شود افزود: این مبلغ ۸۰ درصد میانگین کشوری است که در مناطق محروم تا ۱۰۰ درصد آن برای رفع مشکلات معیشتی نیازمندان هزینه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مِهری شرایط کرونایی امسال را خاطر نشان و اظهار کرد: امسال بسیاری از مبالغ زکات صرف خرید لوازم آموزشی غیرحضوری مانند تبلت‌های دانش‌آموزی شد.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد باقیمانده نیز برای هزینه‌های عمرانی صرف شده است.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد، سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص فریضه زکات را خاطر نشان کرد و گفت: طبق فرمایش معظم له در مباحث فقاهتی و معرفتی و همچنین در نهضت احیای زکات کم کاری کرده ایم و باید به عفو الهی پناه ببریم.

وی با اشاره به رهنمود رهبر معظم انقلاب ادامه داد: زکات باید سرلوحه فعالیت های مسئولان جمهوری اسلامی قرار بگیرد تا این فریضه الهی احیا شود.

مهری با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه اگر مردم زکات واجب خود را بپردازند فقیری باقی نمی ماند تصریح کرد: متولیان زکات در کشور نیز تلاش می کنند کارکردهای زکات را به عنوان نظام مالیه اسلام به مردم بشناسانند و این امر الهی را در جامعه ترویج و فرهنگ سازی کنند.

وی اضافه کرد: اگر دستاوردهای زکات در جامعه اسلامی در بین مسلمانان، در بین مودیان و در بین کسانی که حتماً باید زکات پرداخت کنند برای مردم و جامعه اسلامی گفته شود فریضه اسلامی زکات به خوبی نشر و گسترش پیدا می کند.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد، با انتقاد از اینکه بعضی از دستگاه ها و نهادها وظیفه خود را درباره زکات به خوبی انجام نمی‌دهند گفت: اگر همه دستگاه‌های اجرایی و متولی زکات در کشور دست به دست هم بدهیم می‌توان این فریضه الهی را در جامعه احیا کرد.

وی با بیان اینکه کمیته امداد نه تنها در مرکز کشور بلکه در دور افتاده ترین نقاط هم در حال خدمت رسانی به محرومان جامعه است تأکید کرد: همراهی اصحاب رسانه و خبرنگاران ما را در احیای فریضه الهی زکات و فرهنگ‌سازی آن در جامعه یاری می کند.