به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از روابط عمومی دانشگاه، دکتر جلال رضایی نور  در گفتگوی خبری سیمای استان قم   با اشاره به وجود هشت شهرک صنعتی و چهار ناحیه صنعتی در استان قم گفت: منطقه اقتصادی سلفچگان نیز به همراه معادن و صنایع مختلف در مجاورت استان قرار دارد و این ظرفیت خوبی برای علاقمندان به اشتغال در صنعت است. وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی با تامین نیروی انسانی متخصص، تامین نیاز های فنی و آموزشی صنایع، رفع نیازهای پژوهشی و اجرای پژوهش های کاربردی به کمک صنعت می رود، ادامه داد: دانشجویان ما در قالب  تیم‌های همیار صنعت به کارخانه‌ها مراجعه می‌کنند و با مسئله یابی، پیشنهادات و راهکارهای مناسب جهت بهره وری را  در تولید  به افراد مسئول ارائه می دهند که این موضوع در خیلی از موارد باعث جذب دانشجویان در همین مراکز صنعتی نیز شده است.

وی با اشاره به تحصیل 2000 دانشجوی  این دانشگاه در سه دانشکده مهندسی مکانیک/ مهندسی برق وکامپیوتر/ و فنی و مهندسی در ۸ رشته کارشناسی و ۱۶ رشته در مقطع ارشد افزود: هرسال دانشجویانی مستعد با رتبه های بالا از طریق کنکور سراسری جذب این دانشگاه می شوند.

رضایی نور با اشاره به موانع  پذیرش دانشجو در مقطع دکترا ادامه داد: با مشارکت دانشگاه مادر در استان، می توانیم در آینده  پذیرش دانشجوی  رشته های دکترا در رشته های مختلف فنی داشته باشیم  که امیدوارم با رایزنی وزارت علوم و مسئولان استانی این مهم به زودی در دانشگاه رقم بخورد.

 رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس کلاس موجود و تعداد اساتید برنامه ریزی می شود و ما ظرفیت افزایش دانشجو را داریم، گفت: با نظر وزارت علوم و افزایش تعداد اساتید می‌توانیم تعداد پذیرش دانشجویان را بالاتر ببریم. هر چند که سیاست آموزش عالی، در حال حاضر توسعه کیفی دانشگاه ها می باشد.

وی با بیان اینکه  از سال 1396 تا کنون۹۷۶ دانشجوی  دانشکده برق و کامپیوتر، ۵۷۷ دانشجوی  دانشکده مهندسی مکانیک و ۷۶۴ دانشجوی دانشکده فنی و مهندسی از دانشگاه صنعتی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانش آموخته شده اند ، گفت: دانشگاه صنعتی قم رتبه اول میزان اشتغال پذیری دانشجویان را با 81/42 درصد در بین ۸۵ دانشگاه کشور کسب کرده است.

رضایی نور با بیان اینکه دانشگاه صنعتی قم جزو منطقه چهار تقسیم بندی مراکز آموزش عالی کشور می باشد. افزود: در این منطقه ۱۳ دانشگاه وجود دارد که دانشگاه ما در سرانه هزینه دانشجو در  بین دانشگاه های این منطقه با ۱۰.۲ میلیون تومان در سال برای هر دانشجو، کمترین هزینه برای هر دانشجو را داشته است.

وی با اشاره به متوسط هزینه هر دانشجو در بین دانشگاه های صنعتی گفت: دانشگاه صنعتی قم رتبه پنجم صرف هزینه برای دانشجویان دربین دانشگاه های صنعتی کشور را دارد.

ایشان تاکید نمود با مساعدت مسئولین ذی ربط در افزایش اعتبارات به یقین شاهد درخشش بیشتر این دانشگاه در سطح کشور خواهیم بود.

رئیس دانشگاه صنعتی قم قرار دادن دروس اختیاری کارآفرینی برای دانشجویان، تاسیس مرکز نوآوری دانشگاه و افزایش انجمن‌های علمی که خلاهای مهارت‌آموزی را پر می‌کنند، را از دیگر اقدامات این دانشگاه در حفظ جایگاه اول دانشگاه در زمینه اشتغال دانش آموختگان  بیان کرد و ادامه داد: از 7 انجمن علمی در سال ۹۷ به  ۱۱ انجمن علمی فعال رسیده ایم.

وی در این زمینه  مسئله محور بودن پژوهش های دانشجویان را اولویت این دانشگاه دانست و گفت: پایان‌نامه‌ها در دانشگاه صنعتی قم مسئله محور است و با رویکرد حل مسائل و مشکلات در استان توسط دانشجویان و با کمک اساتید تهیه می‌شود. این موضوع علاوه بر کمک به رفع مشکلات صنایع از بعد علمی، منجر به ارتباط مستقیم دانشجویان با مراکز صنعتی شده و زمینه جذب آنان پس از دانش آموختگی می شود.

رضایی نور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه صنعتی  با سازمان فنی و حرفه‌ای و بسیج مهندسین ادامه داد: سعی داریم نیاز های استان در بخش صنعت را از طریق همکاری با بخش ها و نهادهای مختلف که در ارتباط با صنعت هستند را بدست آوریم و آنها را با بهره گرفتن از توان اساتید جوان و نخبه ای که داریم برطرف نماییم.

رئیس دانشگاه صنعتی قم، مشکل اصلی دانشگاه را نداشتن فضای مناسب دانشگاهی عنوان کرد و با اشاره به مساعدت های استاندار و نمایندگان محترم استان خواستار عزم جدی مسئولین استان در رفع این مشکل شد. ایشان همچنین با اشاره به جایگاه ویزه استان قم در  جهان اسلام به خصوص شیعیان جهان، رفع این مشکل را باتوجه به توانمندی دانشگاه زمینه ساز جذب و پذیرش دانشجویان بین المللی دانست. و مساعدت های های وزارت علوم را در این راستا نیز خواستار شد.