به گزارش اکونا پرس،

سرهنگ غلامرضا صدفی ، با گرامیداشت حلول ماه رجب با اشاره به وضعیت ترافیکی و تصادفات در قم اظهار داشت: کار کردن در رسانه، بسیار ظریف و سخت و پرمسئولیت است و باید به گونه ای باشد که مورد رضایت خداوند قرار بگیرد قطعا سختر است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم افزود: در بحث ترافیکی، معضلاتی در سطح شهر وجود دارد و در حوزه تصادفات با مسائل مختلفی مواجه هستیم، اما رسانه جایگاه مهمی در فرهنگ سازی و کاهش تصادفات دارد.

وی تصریح کرد: تصادفات خساراتی و جرحی و فوتی در ده ماهه سال جاری، 49 درصد کاهش نسبت به سال قبل دارد، اما در مجموع نسبت به میانگین کشوری، آمار بالاتر از حد نصاب است.

صدفی بیان کرد: عدم توجه رانندگان به جلو، سهم 36 درصدی در تصادفات قم در مدت 10 ماهه دارد، در قوانین و مقررات و آئین نامه برای توجه داشتن به رانندگی به صراحت مواردی داریم که اعلام شده است و راننده حق ندارد دخانیات استعلام کند و استفاده از تجهیزات مانند تلفن همراه و خوراکی و آشامیدنی ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: در استفاده از تلفن همراه بسیاری از رانندگان بدون توجه به این توصیه‌ها به خود و دیگران آسیب می زنند، در این راستا در ده ماهه امسال در برخورد با تخلف استفاده از تلفن همراه افزایش چشمگیری داریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم عنوان کرد: آن چه مهم است اینکه حتما نباید مردم را جریمه کنیم و جریمه باید آخرین راه در بازدارندگی باشد، در این باره دو مساله مهم وجود دارد که در دنیا مورد توجه است و جزئی از وظایف رسانه نیز به شمار می‌رود.

وی در این باره ادامه داد: این دو مساله مهم فرهنگ سازی و آموزش است، فرهنگ سازی در ترافیک باید به نحوی باشد که افراد در جامعه، خواسته های شخصی را به عموم ترجیح ندهند.

صدفی گفت: پلیس و رسانه باید تلاش کنند تا نتیجه خوبی به دست آید، باید همین استفاده از تلفن همراه را تا حدودی کاهش دهیم و از بروز تصادفات پیشگیری کنیم.

وی افزود: در حال حاضر 57 درصد تصادفات منجر به فوت در قم، مربوط به راکبین موتورسیکلت است، با توجه به اینکه موتور وسیله ای ارزان و غیر ایمن است و در سطح شهر قم به طور ویژه از آن استفاده می شود نیاز است خانواده و راکبین و دستگاهها و رسانه ها در جهت فرهنگ سازی در استفاده از کلاه ایمنی در شهر تلاش بیشتری داشته باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم بیان کرد: همان قدر که مراقب سلامتی فرزندان هستیم، زمانی که پشت موتور می نشینند نیز باید حساسیت داشته باشیم تا مشکلات حاد را برای خانواده به وجود نیاورند.

وی عنوان کرد: در برخورد با کلاه ایمنی سختگیر هستیم چرا که نسبت به سال قبل، آمار فوت راکبین افزایش دارد.

صدفی تصریح کرد: در حال حاضر خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح شهر هوشمند است و به صورت دستی نیست و دست افزار سپهر به صورت آن لاین ثبت می کند و و پیامک برای رانندگان ارسال می شود و آمار دقیق وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:نکته دیگر بحث هوشمند سازی است، در استفاده از تجهیزات الکترونیکی برابر قانون پیشگام هستیم، در این باره نمی توان 24 ساعت از پلیس در ثبت جرائم استفاده کرد، امروز  در کشورهای پیشرفته نیز کار را به سیستم های هوشمند سپرده اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم گفت: شهرداری باید سیستم‌های هوشمند داخل شهر را پیگیری کند، در این باره اقدامات خوبی انجام شده است اما باید سیستم را به جایی ببریم که به صورت هوشمند شرایط را کنترل کنیم.

وی افزود: در تلاش هستیم با برخورد با تخلفات و کنترل تصادفات از نظر فرهنگی، در آینده بتوانیم تصادفات را کنترل کنیم، در این باره فرمایش رهبرمعظم انقلاب ملاک است، ایشان می فرمایند تلاش شود تصادفات به حداقل برسد و ما نیز این منویات را سرلوحه خود می دانیم.

صدفی عنوان کرد: در مرحله اول آن چه بر عهده ماست برخورد با تخلفات است و بعد پیگیری مشکلاتی که موجب تصادفات می شود در دستور کار قرار دارد، امسال به صورت هوشمندانه در برخورد با تخلفات از طریق تذکرات استفاده کردیم تا جایی که ممکن است جریمه اعمال نشود.

وی اظهار داشت: در مرحله بعد تخلفات پرخطر را مانند سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز و استفاده از تلفن همراه و نبستن کمربند ایمنی ملاک قرار دادیم و بیشترین برخورد را با متخلفین داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم تصریح کرد: گاهی جوانان جو گیر می شوند و حرکات و تخلفاتی که امنیت ترافیکی شهر را به هم می ریزد انجام می دهند که با آن برخورد می کنیم.

وی گفت: اصلاح نقاط پرخطر شهر توسط شهرداری اصلاح شد، در این باره چند مورد  پیگیر شده بودیم و نقاطی که سرعت زیاد بوده و در تصادفات نقش داشته است را در شورای ترافیک مطرح کرده و در استفاده از سرعتکاه ایمن و سرعت گیر آموزش و فرهنگ سازی اقداماتی شکل گرفت.

صدفی بیان کرد: در فضای مجازی نیز به تولید محتوا پرداختیم و برخی از تصادفات منجر به فوت را تصویر سازی کردیم و با استفاده از انیمنشن، هشدارهای لازم را داده ایم از جمله در خیابان شهید بهشتی تصادف منجر به فوت دو کودک اتفاق افتاد که انیمنشنی برای آن تولید شد، نهایت تلاش این است که آمار تصادفات منجر به فوت کاهش داشته باشد.

وی در مورد خطوط ویژه نیز اظهار داشت: خطوط ویژه صرفا برای تردد وسایل حمل و نقل عمومی است که خیابان صفاهیه و امام در محدوده خطوط ویژه است، گاهی متناسب با شرایط و برابر با دستورالعمل‌ها، مجوز تردد صادر می شود که قانونی است و طبق مطالبات، وضعیت بررسی و در صورت صلاح دید و نیاز واقعی انجام می شود، در این باره هزینه ای برای طرح ویژه دریافت نمی شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم عنوان کرد: طرح ترافیک در تقاطع عمار یاسر تا آذر و تا  میدان مطهری و بلوار بهار وجود دارد، در قم طرح ترافیک زیادی نداریم و هسته مرکزی شهر است که با توجه به جانمایی پارکینگ داخل رودخانه و شهید کاظمی نیازی به تردد نیست و شهروندان باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا به کاهش ترافیک و تصادف و آلودگی زیست محیطی منجر شود.