به گزارش اکونا پرس،

به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان اینکه امروز مسؤولیت بزرگ علمای دین تبیین حقایق اسلام ناب و آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) است اظهار کرد: علما نباید اجازه کتمان حقایق را بدهند و البته این مسؤولیت از رهگذر اجتهاد و جامعیت عفملی می شود.

وی افزود: کسانی که صلاحیت ندارند نباید به خاطر اغراض سیاسی با استفاده از تریبون عمومی و فرصت مسؤولیت با استناد ناقص به برخی از آیات، دست به تحریف قرآن بزنند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مواضع ناصواب سیاسی برخی برای جلب اطمینان دشمنان کینه توز و پیمان شکن در پوشش معاهده‌های بین المللی، ربطی به برداشت غیرصحیح از آیات الهی ندارد.

وی افزود: قرآن کریم به صراحت در سوره انفال می‌فرماید هرگاه با آشکار شدن نشانه‌هایی از خیانت گروهی مطلع شدید به طور عادلانه پیمان آنها را لغو کنید؛ کفار کینه توز فکر نکنند با خیانت و نقض عهد جلو افتادند آنها نمی‌توانند از قلمرو قدرت الهی بیرون روند.

سعیدی با تاکید بر اینکه سخن از معاهده با دشمنان باید از موضع قدرت باشد نه ضعف تاکید کرد: در برجام اکنون نوبت ایران است که آمریکا و همپیمانانش را راستی آزمایی کند. آمریکا ناقض برجام بوده و اروپایی‌ها هم به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و تضمین عینی بازگشت به برجام باید لغو کامل تحریم‌ها باشد و هرگونه مهلت دادن به دشمنان بر خلاف قرآن کریم است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که آنها به وعده‌‌های پیشین خود عمل نکرده‌اند نباید هیچ مذاکره رسمی و غیررسمی با غربی‌‌ها صورت گیرد.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امت ما در ایام اعتکاف شور و شوق خاصی برای حضور در مراسم معنوی داشتند گفت: مومنین دو سال است که به خاطر ویروس کرونا از انجام مناسک محروم هستند و امیدواریم این ویروس در جهان و سرزمین‌های اسلامی ریشه کن شود.

وی فرارسیدن روز احسان و نیکوکاری را مورد توجه قرار داد و افزود: امت قدرشناس همواره برای رفع محرومیت‌ها و کمک به همطونان پیشگام بوده و در یاری رساندن به مردم مردم زلزله زده سی سخت نیز کمال همکاری را داشتند و از ایشان می‌خواهیم نسبت به این عمل مومنانه همچنان اهتمام داشته باشند.

سعیدی به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری اشاره و تصریح کرد: رهبری در سخنان خود بر لزوم تحقق مفاهیم ارزشی و معرفتی اسلام در عرصه عمل تاکید داشتند و بدون این مهم کشور از تحقق حیات طیبه که هدف اصلی نهضت امام راحل و استقرار جمهوری اسلامی است، دور خواهد بود.

وی با بیان اینکه اقامه دین به معنای عملی کردن آموزه‌های دینی مسؤولیتی همگانی برای دولت و ملت است و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، گفت: مسؤولیت فضلا، علما و اندیشمندان حوزوی برای تبدیل مفاهیم قرآنی به فرهنگ در عرصه مدیریتی بسیار سنگین است.

امام جمعه قم یادآور شد: امروز جامعه با مفهوم توکل، ایثار، جهاد، شهادت، وحدت، برادری، تعاون، شدت عمل در برابر کفار، مقاومت در برابر زورگویان و مبارزه با ظلم و فساد که در اندیشه تابناک امام راحل متبلور بود، آشناست.

وی گفت: در چنین شرایطی باید متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی نرم افزار حکومت اسلامی توسط متفکرین به روز شده و دامنه فعالیت نظام اسلامی در میدان‌های مختلف توسعه یابد و باید روحانیون با پرهیز از التقاط و استناد محکم به آیات و روایات این حرکت علمی را دنبال کنند.

سعیدی با بیان اینکه محور دیگر بیانات رهبری تاکید بر ممنوعیت سلاح هسته‌ای و توجه به غنی سازی بر اساس نیاز کشور بود، اظهار کرد: بر اساس فتوای صریح رهبری هرگونه تولید و انباشت سلاح شیمیایی و میکروبی حرام شرعی است در عین حال غنی سازی انرژی هسته‌ای به میزان نیازهای کشور حق مسلم ملت است و ما هرگز از این حق مسلم کوتاه نمی‌آییم.

وی با بیان اینکه ما هرگز به دشمنان کینه توز و پیمان شکن باج نمی دهیم تصریح کرد: ما با تکیه بر توان ملت ایران اسلامی برای ایستادگی در برابر دشمنان از مطالبات به حق ملت ایران برای رشد و پیشرفت در همه عرصه‌ها عقب نشینی نخواهیم کرد.